Spoznajte všetky benefity vitamínu E

Vitamín E poznáme predovšetkým z oblasti starostlivosti o pleť. Ide o najefektívnejší antioxidant, ktorý udržuje našu pokožku pružnú a hydratovanú, a ktorý pôsobí rovnako efektívne na celkové zdravie nášho tela. Preto je veľmi častou zložkou nielen v kozmetickom, ale aj vo farmaceutickom priemysle. Vitamín E dokáže chrániť všetky bunky pred ich poškodením vplyvom voľných radikálov, a tým zabrániť neskôr chronickým zápalom, ktoré sú zodpovedné za vznik rakoviny. Jeho funkcia je nezastupiteľná napríklad pri tvorbe červených krviniek, pri prevencii samovoľných potratov, na zlepšenie zraku, ovplyvňuje našu imunitu, znižuje riziko potencie, stará sa o zdravý nervový systém a lepšie trávenie. Spoznajte všetky vlastnosti a účinky tohto dôležitého vitamínu spolu s informáciami, v akej forme ho možno získavať a či hrozí možné predávkovanie sa.

Vitamín E ako silný antioxidant

Vitamín E, alebo tiež tokoferol. Takto sa dá pomenovať jeden z najsilnejších antioxidantov v našom organizme. Vo všeobecnosti tvorí vitamín E spolu až osem rôznych zlúčenín, z ktorých je u ľudí najaktívnejší práve alfa – tokoferol. Aby vitamín E fungoval čo najlepšie, je nutné ho podporovať užívaním niektorých ďalších vitamínov. Ide predovšetkým o vitamín C a selén. V týchto kombináciách môžeme očakávať najintenzívnejšie účinky tohto zdraviu prospešného vitamínu. Keďže vitamín E patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch, platí pravidlo, že ak ho máme dostatok, malé množstvá sa dokážu ukladať v tukovom tkanive, v pečeni a vo svaloch.

Hlavné benefity vitamínu E

Ochrana srdca

Predpokladá sa, že ľudia s dostatočnou hladinou vitamínu E nemajú problémy so srdcom a srdcovo-cievnymi ochoreniami.

Zlepšenie krvného obehu

Vitamín E je dobrý pomocník pri rozšírení ciev, čím sa znižuje riziko usadenia krvných zrazenín v najužších miestach ciev. Rozšírenie ciev predchádza možnému infarktu alebo často sa vyskytujúcej mozgovej príhody.

Tvorba červených krviniek

Červené krvinky sú pre naše telo nepostrádateľné. Sú určené predovšetkým na prenášanie kyslíka do celého tela. Na ich správnom obehu závisí množstvo ďalších dôležitých procesov ako napríklad správne okysličenie mozgu.

Účinky na Alzheimerovu chorobu

Môže tiež pôsobiť na spomalenie priebehu Alzheimerovej choroby a to v dôsledku správneho okysličovaniu mozgu a celkovou dobrou imunitou.

Zvyšuje odolnosť voči stresu

Vitamín E môže pomôcť znížiť riziko stresu, spôsobeného dôsledkom rizikových faktorov, ktorými sú zlá kvalita ovzdušia, zlý životný štýl a životospráva, fajčenie a konzumácia alkoholu, rýchle pracovné tempo.

Omladzuje pokožku tela

Ak túžite mať krásnu mladú pokožku, siahnite po prípravkoch práve s vitamínom E. Táto zložka je pre kozmetický priemysel nenahraditeľná a preto tvorí súčasť takmer každého kozmetického produktu. Vitamín E sa postará o hydratáciu pokožky, ako silný antioxidant z nej odbúra voľné radikály, hojí rany a jazvy, a taktiež pomáha pri poškodení pokožky spôsobeným pribúdajúcim vekom, vplyvom ozónu, UV žiarením alebo znečisteným životným prostredím a ovzduším.

Niektoré štúdie dokonca zistili, že aplikovaním krémov na pokožku pred a po operácii sa znížilo riziko vzniku jazvového tkaniva a celková jazva sa zahojila lepšie. V súvislosti pôsobenia protizápalového vitamínu E na pokožku sa môžeme dočítať aj o mnohých pozitívnych skúsenostiach pri kožných problémoch ako psoriáza, atopická dermatitída, suchá pokožka, ekzém, svrab a akné.

Kde sa nachádza vitamín E

Vitamín E je ľahko dostupný v mnohých zdravých potravinách. Táto zdraviu prospešná živina sa nachádza prirodzene v surovinách na prípravu jedla a v doplnkoch výživy.

Najlepším prírodným zdrojom tohto antioxidantu je najmä listová zelenina. Kel, kapusta, špenát a šalát patria k bohatým zdrojom vitamínu E. Aj v rastlinných olejoch je zastúpenie vitamínu E celkom bohaté. Vhodný je najmä slnečnicový, sójový, kukuričný olej a olej z pšeničných klíčkov. Z orechov bohatých na vitamín E spomeňme mandle, lieskovce, arašidy a slnečnicové semienka. Netreba zabudnúť ani na zdravé celozrnné produkty, cereálie alebo fazuľu či avokádo. Zo živočíšnych zdrojov sú to napríklad losos a morské plody, vajcia a z ovocia vsaďte na mango a kiwi.

Medzi najjednoduchší spôsob, ako získať tento cenný vitamín do nášho tela, je pridanie polievkovej lyžice oleja z pšeničných klíčkov do jedla. Takto sa nemusíte trápiť prepočtom miligramov z každého jedla, pretože týmto rýchlym spôsobom získate až 20 miligramov vitamínu E, čo je dokonca viac než denné odporúčané množstvo.

Zaujímavou pomôckou, pomocou ktorej zistíte, či si v potravinách kupujete prírodný alebo syntetický vitamín E, je poznať ich hlavný názov, ktorý sa niekedy nachádza na etikete produktov. Prírodný vitamín E sa uvádza pod označením d-alfa-tokoferol. Syntetická forma tohoto vitamínu má označenie dl-alfa-tokoferol. Účinnejšia je samozrejme prírodná forma vitamínu E.

Denná odporúčaná dávka vitamínu E

Odporúčaná denná dávka vitamínu E je pre dojčatá 5 miligramov denne, pre deti do 3 rokov 6 miligramov denne, pre deti do 8 rokov 7 miligramov, pre deti do 13 rokov je to 11 miligramov a od 14 rokov života približne 15 miligramov. Tehotné ženy si tento denný príjem nemusia zvyšovať, no kojace ženy už môžu zvýšiť denný odporúčaný príjem na 19 miligramov. Samozrejmosťou by malo byť aj detailné čítanie zloženia a množstva účinných látok v konkrétnom výživovom doplnku, čím si zabezpečíte primeranú dávku.

Medzi ľudí, ktorí potrebujú zvýšený príjem vitamínu E patria tiež pacienti s cystickou fibrózou a Crohnovou chorobou. Užívanie vitamínu E môže mať tiež vplyv na účinnosť pri liečbe chemoterapiou a ožarovaním pri rakovinových ochoreniach.

Vitamín E a jeho predávkovanie a formy

Ak máte obavy z toho, aby ste sa nepredávkovali vitamínom E, môžete byť pokojný. Z bežnej stravy sa tento vitamín nedá získať vo väčších množstvách. Pozornosť zvýšte iba v prípade, ak užívate vitamíny aj v podobe doplnkov výživy. Pri predávkovaní sa môžu vyskytnúť ojedinelé vedľajšie účinky, medzi ktoré patrí nevoľnosť, zvracanie a žalúdočné problémy.

Syntetický vitamín E v podobe výživových doplnkov konzultujte u svojho lekára najmä v súvislosti s riedením krvi alebo s častým výskytom krvácania. Taktiež je potrebná konzultácia lekára u pacientov, ktorí užívajú lieky ako warfarín.

Hladinu vitamínu E si v tele dokážeme aj znižovať. Medzi prirodzené zníženie patrí pribúdajúci vek. Vďaka niektorým vonkajším faktorom znižujeme hladinu vitamínu E predovšetkým vplyvom UV žiarenia a slnečného žiarenia na pokožku.

Medzi základné formy, akými získavame vitamín E, patrí vnútorná forma pomocou stravy a doplnkov výživy a vonkajšia forma aplikovaním krémov, gélov a olejov na pokožku. Vonkajšie aplikovanie na pokožku je efektívne najmä pre rýchlu vstrebateľnosť. Pred prvým použitím je vhodné vyskúšať prípravok s vysokým obsahom vitamínu E najskôr na menšiu časť pokožky, aby sa predišlo možnej alergickej reakcii. Doplnky a produkty s vitamínom E sa dajú zakúpiť v lekárni alebo online, a to vo forme kapsúl alebo tabliet.