Vedeli ste, čo všetko dokáže rybí olej?

Rybí olej patrí medzi najbohatší prírodný zdroj omega-3 mastných kyselín. Tento cenný olej pochádza z tkanív mastných rýb. Tento kvalitný výživový doplnok je možné nájsť prirodzene napríklad v konzumácii lososa, sleďov, tresky, sardiniek alebo ančovičiek.

rybí olej

Ľudské telo si dokáže vyrobiť vlastné zásoby tukov, ktoré potrebuje, no omega-3 mastné kyseliny získava predovšetkým z omega-3 potravín a ich doplnkov.

Čo sa skrýva v rybom oleji?

Rybí olej obsahuje veľmi cenné omega-3 mastné kyseliny. Omega 3 je esenciálna mastná kyselina získavaná práve z rybieho oleja, ktorý má vysoký obsah EPA (kyseliny elkosapentaénovej) a DHA (kyseliny dokosahexaénovej). Tie sa okrem morských živočíchov nachádzajú aj v rastlinách, no nie až v takom množstve. Okrem nich obsahuje aj vitamín A a vitamín D. Štúdie tiež dokázali, že aj materské mlieko je obohatené práve omega-3 mastnými kyselinami, čo je veľmi prospešné pre deti pri ich správnom vývine.

Hlavné prínosy rybieho oleja

Medzi hlavné prínosy rybieho oleja všeobecne patrí zníženie srdcových ochorení, hypertenzie, zníženie depresie a migrén, menšie bolesti kĺbov, zníženie rizika mozgových príhod, zníženie rizika poruchy pri hyperaktivite známej tiež pod skratkou ADHD, bojuje proti slepote a mnoho ďalšieho.

Rybí olej bol kedysi vyhľadávaným zdrojom pri úbytku hmotnosti, neplodnosti, v tehotenstve a pri zvýšenej pracovnej záťaži. Znižuje vysokú hladinu cholesterolu a dokonca pomáha pri rôznych druhoch alergií. Jeho protizápalové účinky dokážu zmierniť napríklad sezónne alergické reakcie.

Duševné zdravie a ADHD

Pravidelný príjem omega-3 mastných kyselín môže prispieť na zlepšenie pamäte. A to nie len u detí. Odborníci zistili, že dopĺňaním týchto prospešných látok v akomkoľvek veku, sa zlepšuje pamäť a nedochádza k zabúdaniu a stavom zmätenosti v toľkých prípadoch. Zabraňuje sa tiež riziku vzniku aterosklerózy.

Nízke hladiny omega-3 mastných kyselín dokážu viesť k rôznym duševným poruchám, poruchám osobnosti, neschopnosti sústrediť sa  ako aj zvýšenému riziku hyperaktívneho správania, známeho ako ADHD. Rovnako tak dokáže zabrániť vývinu depresívnych až úzkostlivých stavov v rannom štádiu.

rybí olej účinky

Základné mastné kyseliny, ktoré sú dôležité pre správnu funkciu mozgu, obsiahnuté práve v rybom oleji, dokážu nielen spomaľovať, ale aj zabrániť atrofii mozgu u dospelých ľudí. Najpozitívnejšie zistenie bolo, že práve vďaka pravidelnému užívaniu rybieho oleja sa znížil počet ľudí s Alzheimerovou chorobou.

Omega-3 mastné kyseliny dokážu pomôcť znížiť psychotické poruchy, schizofrenické stavy a epilepsiu.

Boj s rakovinou

Najobávanejšia choroba ľudstva je podľa mnohých ľudí práve rakovina. Vedecké štúdie zistili, že pravidelné užívanie rybieho oleja môže pomôcť pri prevencii a liečbe tohto zákerného ochorenia. Omega-3 mastné kyseliny majú v sebe antiproliferatívne účinky. Znamená to, že doslova zabraňujú v raste rakovinových buniek a sú vhodné aj ako prevencia proti vzniku rakoviny prostaty u mužov a rakoviny prsníka u žien.

Kardiovaskulárne choroby

Rybí olej prospieva aj nášmu srdcu a celému kardiovaskulárnemu systému. Znižuje dokonca riziko infarktu a mozgovej mŕtvice tým, že bráni tvorbe zrazenín v cievnom systéme. Tiež znižuje vysoký krvný tlak, ako aj hladinu zlých tukov v krvi a zlepšuje prácu srdcového svalu.

Lepšia pokožka

Chcete mať dokonalú hladkú pokožku bez vrások? Užívajte pravidelne rybí olej. Tento zdroj zdraviu prospešných tukov zlepšuje zdravie a krásu ľudskej pokožky viacerými spôsobmi. Vyživuje kožu a vitamíny rozpustné v tukoch, ktoré pomáhajú udržať pokožke elastickú štruktúru, pokožka pomalšie starne a zabraňuje sa tvorbe vrások. V niektorých prípadoch dokonca môže pomôcť aj pri prevencii a liečbe psoriázy.

Užívanie rybieho oleja, formy rybieho tuku a uskladnenie

Prirodzená konzumácia rýb v našom jedálničku by mala byť pestrá predovšetkým na tie druhy rýb, ktoré v sebe obsahujú najviac zdraviu prospešných látok. Ide hlavne o ryby ako slede, losos, sardinky, makrela, rôzne plody mora, treska či ančovičky.

Aby sme svojmu telu zabezpečili dostatočnú dávku omega-3 mastných kyselín, mali by sme aspoň 2 krát do týždňa konzumovať tučné ryby. Jednoduchší spôsob získania predovšetkým omega-3 mastných kyselín a ďalších vitamínov je užívanie doplnkov výživy, ktoré tieto látky obsahujú.

Formy rybieho tuku

Typický rybí olej nájdete vo forme klasického oleja. Svojou vôňou síce dokáže odpudiť, no milovníkom rýb nebude táto typicky rybia vôňa ničím výnimočná. Ak vám prekáža užívanie rybieho oleja pravidelne po lyžičke denne, vyskúšajte rybí olej v podobe kapsúl. Tie sa jednoducho prehĺtajú a nemajú žiadnu chuť a vôňu. Pre maximalizáciu účinku sa odporúča konzumovať 250 mg omega-3 mastných kyselín denne.

Olej z tresčej pečene je olej extrahovaný z pečene tresky škvrnitej a tiež sa používa ako výživový doplnok bohatý na rôzne živiny. Presná koncentrácia živín z tresčej pečene závisí od druhu tresky, z ktorej tento olej pochádza. Ostatné rybie oleje sa extrahujú z tkaniva hlbokomorských rýb.

rybí olej užívanie

Ako pri všetkých zdraviu prospešných olejoch a výživových doplnkoch, tajomstvo úspechu dosiahnutia želaných výsledkov, je v pravidelnosti užívania už spomínaných vitamínov a omega mastných kyselín. Stačí jedna čajová lyžička denne, napríklad počas jedla alebo jedna kapsula tohto výživového doplnku. Účinok užívania rybieho oleja sa naplno prejaví po užívaní 2 až 3 mesiacov.

Pozor treba dávať pri malých deťoch do 3 rokov. V týchto prípadoch je ideálne zvoliť prípravky výživy až po konzultácii s lekárom. Hrozilo by možné predávkovanie niektorými druhmi vitamínov a iných látok.

Ako rybí olej správne skladovať

Skladovanie rybieho oleja je rovnaké ako u väčšiny olejov. Základným pravidlom je, aby bol olej v uzatvorenej tmavej fľaške a na tmavom a chladnom mieste kvôli riziku oxidácie. Kapsulovú formu rybieho tuku je možné bežne skladovať v krabičke medzi liekmi v lekárničke alebo na akomkoľvek inom mieste v domácnosti. Pozor na odkladanie výživových doplnkov na ľahko dosiahnuteľné miesta v domácnostiach s malými deťmi. Kapsule s rybím tukom sa totiž podobajú na cukríky.

Rybí olej dostať kúpiť v každej lekárni, v niektorých špecializovaných obchodoch s bio potravinami a online v e-shopoch s rôznymi výživovými doplnkami.

Nedostatok omega-3 mastných kyselín

Nedostatok omega-3 mastných kyselín ja prejavuje predovšetkým suchou pokožkou, vypadávaním vlasov a lámavými vlasmi a nechtami, celoročnou zvýšenou únavou, zápchami a ťažkosťami s trávením, častými prechladnutiami a rôznymi alergiami alebo bolesťami kĺbov.

Ľudské telo si nedokáže samo vytvárať omega-3 mastné kyseliny, a tak je potrebné, aby sa dopĺňali z vonkajších zdrojov potravy a z rôznych potravinových doplnkov. Jeden z najväčších dôvodov, prečo pravidelne užívať rybí olej vedie k pozitívnym účinkom pri prevencii, ako aj liečbe nespočetného množstva chorôb, nielen duševného a kardiovaskulárneho systému, ale aj pri zvýšení celkového zdravia a dosiahnutia lepšieho imunitného systému.

Vedecká štúdia dokonca preukázala fakt, že užívanie rybieho oleja je prospešné pre ľudí, ktorí sa snažia prestať fajčiť. Ľuďom, ktorí užívali rybí tuk, sa už po prvom mesiaci znížila chuť na cigaretu.

Vedeli ste, čo všetko dokáže rybí olej?
5 (100%) - Hlasov 4