Prečo by amarant nemal chýbať vo vašej kuchyni? 

Jedným z mnohých pokladov prírodnej lekárne je rastlina, ktorá sa stane vďačnou súčasťou vašej kuchyne. Amarant vás prekvapí svojim výstredným vzhľadom, ale najmä obsahom živín. Vďaka nim obohacuje jedálničky športovcov, zdraví sú po ňom ešte zdravší a chorí sa úspešne zbavujú svojich problémov.

amarant

Čo je amarant?

Amarant, u nás známy tiež ako láskavec, je pseudoobilnina, nabitá bielkovinami, vlákninou a vitamínmi. Rastlina, vysoká až 1,5 metra je neprehliadnuteľná vďaka zvláštnym podlhovastým kvetom červenej až purpurovej farby, ktoré ju povýšili na okrasnú kvetinu v záhradách.

Na územie Európy dorazil z Južnej Ameriky v 16. storočí. V minulosti bol základnou potravinou Inkov, Mayov a Aztékov. Pre tamojších bojovníkov bol zdrojom sily, pre bežných obyvateľov najpoužívanejšou surovinou na každodenný chlieb. V krajinách svojho pôvodu je amarant hojne využívaný dodnes.

Pestovanie amarantu

Láskavec nie je príliš náročný na pestovanie. Kvôli jeho subtropickému pôvodu má radšej piesčité pôdy a teplé miesta. Najjednoduchšie je doma si predpestovať sadeničky, ktoré vysadíte do pripravenej pôdy koncom mája. Rastlinky možno pestovať napríklad vedľa uhoriek, ale aj ako súčasť kvetinových záhonov.

Zrelé semienka pozbierate na prelome septembra a októbra. Z jednej rastliny ich získate až 2 kg. Nechajte ich dobre vysušiť v tieni, potom si z nich môžete namlieť múku, variť, pražiť alebo klíčiť.

amarant pestovanie

Účinné látky, aké v bežnej obilnine nenájdete

Amarant je úplne bez lepku, preto je vhodný aj pre celiatikov. Aj keď nemáte alergiu na pšeničnú múku, odporúčame vám ho vyskúšať.

Obsahuje totiž množstvo výživných látok, ktoré vášmu telu prospejú:

  • proteíny, vláknina, sacharidy, nenasýtené mastné kyseliny
  • mangán – je veľmi dôležitý pre správnu funkciu mozgu, odbúravanie „zlého“ cholesterolu, metabolizmus bielkovín
  • železo – podporuje tvorbu krvi
  • magnézium – ovplyvňuje až 300 enzýmov v tele, je nevyhnutné pre celkové zdravie organizmu
  • fosfor – napomáha pri prenose energie, je dôležitý pre zdravie kostí
  • meď – potrebná pre vstrebávanie železa, správnu funkciu nervov a mozgu, pomáha bojovať proti zápalom, karcinogénom, vredom aj kŕčom
  • vitamíny skupiny B, C a E
  • antioxidanty: kyselina gallová, kyselina vanilová – chránia organizmus pred civilizačnými chorobami.

Jedna šálka uvareného amarantu pokrýva až 105 % odporúčanej dennej dávky mangánu, 40% odd. magnézia a 36 % odd. fosforu. Sú to minerály, ktorých dostatok je nutný pre celkové zdravie, imunitu a dobrú fyzickú kondíciu.

Za zmienku stojí aj vysoký obsah bielkovín (9,3 gramov na 1 šálku varených semienok), ktorý robí z amarantu obľúbenú potravinu športovcov. Proteíny im pomáhajú k lepším športovým výkonom a rastu svalovej hmoty.

Amarant má pre telo množstvo pozitívnych účinkov

Amarantom si môžete obohatiť jedálniček viacerými spôsobmi. Dodá vám veľa vitamínov a môže vám pomôcť zbaviť sa zdravotných problémov. Samotný láskavec však na uzdravenie nestačí. Najlepšie je, ak ho kombinujete s ďalšími zdravými potravinami, napríklad chutnou farebnou zeleninou alebo ovocím, semienkami a orechmi.

Pomoc pri chudnutí a znižovaní hladiny cholesterolu

Vláknina, bielkoviny, komplexné sacharidy aj minerály – to je kombinácia, ktorú potrebujete, ak sa chcete zbaviť prebytočného tuku, schudnúť a získať svalovú hmotu.

Pri zvýšených hladinách cholesterolu v tele rastie aj riziko ochorení srdca a ciev. Amarant patrí k potravinám, ktoré prispievajú k jeho odbúravaniu, ak ním nahradíte „nezdravé“ potraviny. Je bohatý na zdravé tuky, nenasýtené mastné kyseliny.

Pomáha v boji proti zápalom

Zápal je prirodzenou reakciou tela na zmeny, ktorými prechádza, napríklad po zranení, či následkom bakteriálnych infekcií. Zdravý človek sa s ním dokáže ľahko popasovať behom pár dní, aj keď za pomoci liekov. Problém nastáva, ak sa zápal stane chronickým – prináša so sebou ďalšie zdravotné komplikácie. Aby ste sa zápalu zbavili, je potrebné zlepšiť životosprávu a podporiť imunitný systém. Štúdia preukázala schopnosť amarantu naštartovať produkciu imunoglobínu E, ktorý pomáha liečiť aj zápal, spôsobený alergiou.

Podpora imunity

Amarant je bohatý na vitamíny a minerály, ktoré vám pomôžu prežiť aj chrípkové epidémie bez väčšej ujmy.

Zdravie pokožky a vlasov

Na ochranu pokožky pred UV žiarením sa zvyčajne používa amarantový olej, ktorý je vhodný na konzumáciu aj použitie zvonka. Za pozitívne účinky môžu nielen vitamíny, ale aj skvalén, ktorý tvorí cca 8 % zloženia olejov. Upokojuje podráždenú pokožku a pri dlhodobom používaní pomáha zachovať jej elasticitu a zabrániť vzniku vrások.

amarant účinky

Pripravte si z amarantu niečo chutné

Táto pseudoobilnina je čoraz viac vyhľadávaná kvôli zaujímavému obsahu látok. Preto sú sušienky, sucháre a iné výrobky z nej dostupné v bežných obchodoch s potravinami. S amarantovou múkou alebo semienkami môžete čarovať aj vo vlastnej kuchyni. Ako na to?

Varenie a praženie

Varené amarantové semienka sú vynikajúcou prílohou k jedlám z mäsa, zeleniny a strukovín. Postup varenia je podobný, ako u obyčajnej ryže. Predtým, ako ho vložíte do vriacej vody (v pomere vody a semienok 1:1), ho nezabudnite prepláchnuť. Varte 15 až 20 minút, kým nezmäkne. Keď je tak-akurát, môžete ho použiť napríklad namiesto ryže podľa vášho obľúbeného receptu na rizoto.

Pri varení amarantu je ľahšie vytvoriť kašovitú konzistenciu, preto je dobrý na prípravu kaší, sladkých aj slaných. Sladkú amarantovú kašu pripravíte tak, že ho povaríte v rastlinnom alebo obyčajnom mlieku aspoň 20 minút, až kým kaša nezhustne. Na 100 g semienok budete potrebovať 500 ml mlieka. Na dochutenie oriešky, med, škoricu, kúsky ovocia, kakao, skrátka čokoľvek, čo vám chutí.

Ďalším spôsobom prípravy je praženie v suchom hrnci či panvici: nechajte rozohriať hrniec aspoň 5 minút, potom vsypte 2 lyžice amarantu a prikryte pokrievkou. Semienka začnú pukať, zväčšia sa a získajú orieškovú príchuť. Amarantový popcorn môžete chrumkať samostatne, pridať si ho do jogurtu či zaliať mliekom.

Amarantová múka

Pečenie z amarantovej múky môže byť pre kuchárov-začiatočníkov trochu zložitejšie, pretože neobsahujú lepok, ktorý viaže tekutiny. Chce to niekoľko pokusov a správne kombinácie so škrobovými múkami. Ak netrpíte intoleranciou na lepok, pokojne ňou nahraďte jednu tretinu pšeničnej múky. Pri pokusoch o bezlepkové koláče, chlebík, slané pochutiny či pizzu, budete musieť použiť zemiakový, kukuričný či tapiokový škrob.

Klíčenie

Osvedčený spôsob, ako zvýšiť výživovú hodnotu obilnín a semien, je klíčenie. Stačí ho namočiť na 8 hodín do studenej vody. Potom odstráňte všetko, čo pláva na hladine, sceďte a prepláchnite čistou vodou. Klíčenie amarantu trvá 1 až 3 dni. Semienka treba udržiavať vlhké a denne preplachovať, aby sa v nich nemnožili baktérie.

Aké sú skúsenosti s používaním amarantu?

Účinky amarantového oleja na pokožku sú preukázateľné ihneď, pretože po použití zvonka ostáva príjemne hebká. Pri užívaní oleja zvnútra a zaradení amarantových semienok a múky do jedálnička si zlepšenie zdravotného stavu a fyzickej kondície uvedomíte až po niekoľkých týždňoch.

Skúsenosti s varením amarantu sú pestré a potvrdzujú, že dobré veci vyžadujú trpezlivosť. Po prvých pár pokusoch vám svojou orieškovou chuťou určite ulahodí.