Poznáte slnečný vitamín? Je to vitamín D, ktorý potrebujete ako základný kameň na fungovanie celého vášho organizmu

To, že sa dajú získať vitamíny obyčajným pobytom na slnku všetci iste vedia. Slnko sa spája s jedným z najdôležitejších vitamínov, ktorý naše telo potrebuje pre správne fungovanie každej jeho bunky. Zníženú hladinu tohto vitamínu môže okrem jeho nedostatočného príjmu ovplyvniť aj pribúdajúci vek, odtieň pokožky a telesný tuk. Niekomu stačí 5 minútový pobyt na slnku a niekto potrebuje celú hodinu na to, aby získal rovnaké množstvo tohto veľmi významného vitamínu. Prečo je to tak? Viete ako správne získať a priebežne doplniť vitamín D, a ako súvisí jeho nedostatok s rizikom výskytu rakoviny kože, melanómu?

Čo je to vitamín D

Vitamín D, alebo tiež slnečný vitamín, je potrebný pre každú bunku nášho tela, ktorá ho svojimi receptormi efektívne priťahuje a využíva. Jeho význam na ľudský organizmus je veľmi potrebný odjakživa. V minulosti sa naši predkovia pohybovali viac von, preto ich deficit vitamínu D bol minimálny a takmer vôbec sa neriešil. Dnes trpí jeho nedostatkom väčšina z nás a často o tom vôbec netušíme. Tento vitamín je dôležitý pre celkovú zdravú imunitu, dokáže ovplyvňovať spánok a pocit únavy. Vitamínu D sa tiež hovorí vitamín radosti, pretože slnko ovplyvňuje aj našu dobrú náladu. Aby sme vznik a fungovanie vitamínu D pochopili lepšie, musíme poznať jeho zloženie.

Z čoho je zložený vitamín D

Vitamín D je v skutočnosti hormón a existuje v rôznych formách. V živočíšnej ako D3 (vyskytujúci sa predovšetkým v rybách) a v rastlinnej forme ako D2. Tieto dva vitamíny, D3 a D2 musia byť v našom tele upravené chemicky do takej podoby, aby boli pre naše telo naozaj efektívne účinné.

Keďže je vitamín D rozpustný v tukoch, pomôže nám práve cholesterol. Ten je akýmsi prekurzorom vitamínu D3. Keď sa naše telo nachádza prirodzene na slnku, naša pokožka vstrebáva okrem iného aj žiarenie UVB. A aby sa stal vitamín D3 naozaj aktívny, musí sa hydroxylovať v pečeni a obličkách.  V pečeni sa vitamín D premieňa na kalcidiol a v obličkách zase na kalcitriol. Až potom má vitamín D ako taký svoj význam pre náš organizmus, napríklad v podobe endokrinného účinku.

Čo všetko ovplyvňuje vitamín D

Vitamín D má hneď niekoľko dôležitých funkcií. Medzi najdôležitejšie patrí absorpcia vápnika a fosforu a druhou jeho dôležitou funkciou je udržanie celého imunitného systému v norme.

Okrem toho má vitamín D obrovský význam pri takmer všetkých vyskytujúcich sa ochoreniach a ich vzniku. Od prevencie rakoviny cez zdravie kostí, kĺbov a zubov, zdravý nervový systém, reguláciu hladiny inzulínu v krvi a z nej prameniacej cukrovky. Netreba zabudnúť ani na prevenciu kardiovaskulárnych a pľúcnych ochorení.

Vitamín D má protirakovinové a protivírusové vlastnosti. Ľudia potrebujú dostatok tohto vitamínu na to, aby mohli ich črevá stimulovať a vstrebávať vápnik, ktorý by inak obličky vylúčili. Vápnik má priamy vplyv na náš chrup. Ľudia žijúci v oblastiach s teplým podnebím majú štatisticky menšiu kazivosť zubov a nízky počet ochorení osteoporózy. Bez dostatočného množstva vitamínu D, a teda aj vápnika môžu byť kosti tenké, krehké alebo deformované. Preto netreba zabúdať na vitamín D už pri najmenších bábätkách, aby mali zdravý vývoj kostry.

Problémy s alergiou a sezónnymi alergiami a chrípkovými ochoreniami môžu byť tiež zapríčinené nízkymi hladinami vitamínu D, ktorý pôsobí celkovo na náš zdravý imunitný systém.

Vitamínom D ovplyvňujeme dobrý spánok a spánkovú rovnováhu. Keď sa človek nemôže poriadne vyspať, je prirodzene podráždený. Z toho premení chronická únava alebo vznik depresie.

Aj v tehotenstve je dôležitý tento slnečný vitamín. Jeho nedostatok môže zvýšiť riziko predčasného pôrodu, a tiež ovplyvniť tehotenskú cukrovku.

Aké je optimálne užívanie vitamínu D

Optimálne hodnoty sa určujú pri odbere z krvi v jednotkách nanomol na liter alebo mikrogram na liter. Napríklad pre jednotku mikrogram na liter je optimálna hladina vitamínu D od 30 do 80 mg/l. Pre jednotku nanomol je optimálna hladina vitamínu D ako dvojnásobok pri meraní na mikrogram, čiže v rozmedzí od 75 a 200 nmol/l.

Vitamín D si môžete dať vyšetriť pri bežnej preventívnej prehliadke, no musíte o to doslova požiadať, pretože to lekár nezvykne ponúkať ako bežnú možnosť. Táto informácia nám dá vedieť, koľko vitamínu D sa v našom tele vyrobilo zo slnka, z jedla a výživových doplnkov spolu a či je potrebné jeho doplnenie a v akých množstvách.

Kde a v akom jedle môžeme nájsť vitamín D?

Prirodzené získanie vitamínu D je dosť náročné.Preto je potrebná častá konzumácia rýb, predovšetkým sardiniek, treščia pečeň, rybí olej, oleje z morských rias, vajcia alebo pečeň. Získať dostatočnú hladinu vitamínu D iba z potravín je nemožné. Preto je k jeho získaniu potrebné aj opaľovanie a dopĺňanie výživových doplnkov s vitamínom D, a to v podobe kapsúl alebo kvapiek. Vitamín D sa dá ukladať v tele tzv. do rezervy, takže sa ním nepredávkujete. Táto rezerva, ktorú si napríklad nazbierate počas letných slnečných mesiacov vám ale nevydrží viac než niekoľko týždňov. Preto nezabúdajte na dopĺňanie tohto vitamínu aj v tabletkovej alebo tekutej kvapkovej forme.

Vitamínom D sa v podstate nedá predávkovať preto, že jeho denná potreba je veľmi vysoká. Dodatočná dávka vitamínu D sa odporúča užívať v podobe výživových doplnkov aj počas leta, pretože krémy na opaľovanie bránia tvorbe tohto vitamínu cez absorbciu do pokožky. Čím viac je ale pokožka opálená a má veľké množstvo pigmentu, tým menej dokáže vstrebávať vitamín D zo slnka. Ideálne opálenie, ktorého pigmentácia dokáže prepustiť viac tohto vitamínu, je postupné a mierne. Preto je zaujímavé, že ľudia s tmavou a čiernou pokožkou potrebujú viac času na to, aby si zo slnka vyrobili prirodzený vitamín D.

Ako doplniť nízku hladinu vitamínu D?

Užívanie dennej dávky dopĺňa iba dennú odporúčanú dávku, tzn. že D vitamín musíte užívať v oveľa väčších množstvách. Po určitom čase, kedy zvýšite dennú dávku vitamínu D, zväčša ide o tri mesiace, si môžete dať opäť skontrolovať hladinu vitamínu D u vášho lekára. Nedostatku vitamínu D sa hovorí, že ide o chorobu zo zanedbávania. Je len na nás, aby sme si dopriali viac slnka, výživnejšiu stravu a potrebné množstvo hladiny tohto vitamínu je nevyhnutné doplniť aj pomocou výživových doplnkov. Len takto predídete mnohým ťažkostiam a chorobám, na ktoré má nedostatok vitamínu D priamu pôsobnosť.

Ako sa správne opaľovať?

Deficit prirodzeného vitamínu D je spôsobený najmä zo strachu pred slnečným žiarením. Paradoxne ľudia, ktorí sa nevystavujú slnku mávajú väčšie riziko vzniku melanómu a rakoviny kože. Opaľovať sa teda netreba báť, ale netreba to preháňať a nechať sa spáliť. Ochranné krémy a oleje s optimálnym UV faktorom dokážu chrániť pokožku bez toho, aby jej uškodili. Pozor si skôr treba dávať na chemické zloženie krémov na opaľovanie. Najideálnejšie sú oleje na opaľovanie na prírodnej báze. Omyl je, ak si myslíte, že vitamín D môžete získať zo slnka aj cez okno doma, v práci alebo v aute. Sklo úplne blokuje UVB žiarenie, a tým bráni aj tvorbe vitamínu D cez našu pokožku.

Ako neužívať vitamín D?

Zväčša užívame vitamín D v tabletkách, a to vždy s jedlom, aby sa naviazal na tuk. Ak užívate kvapkovú formu tohto vitamínu, platí pravidlo, že kvapky neužívajte na lyžičke, a ani priamo do úst. Vždy ich kvapkajte do potravín, ideálne do tekutín. Je to preto, aby ste tento vitamín dostali bez väčších strát celým tráviacim ústrojenstvom až priamo do tenkého čreva, kde sa veľmi efektívne vstrebe.