Vitamín A pre bystrý zrak a odolný organizmus

Bystrý zrak, jemná pokožka a chrípkové obdobie bez jediného zakašlania. Toto všetko sa dá jednoducho dosiahnuť vďaka vitamínu A.

vitamín a

Aké ďalšie účinky má vitamín A na náš organizmus a kde všade sa vlastne nachádza? Čo nám hrozí v prípade jeho dlhodobého nedostatku či prebytku?

Vitamín A a jeho charakteristika

Vitamín A patrí do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch. Je veľmi dôležitý pre správnu funkciu nášho zraku, najmä v podmienkach šera a tlmeného osvetlenia.

Vďaka tomu, že je vitamín A účinný antioxidant, vieme si pomocou neho udržať funkčný a vitálny imunitný systém. Pomáha telu bojovať s voľnými radikálmi, ktoré poškodzujú zdravé bunky. Významným antioxidantom je napríklad červené farbivo lykopén, ktoré sa nachádza v rajčinách. Zaujímavé je, že jeho využiteľnosť je vyššia pri vysokom tepelnom spracovaní.

Zloženie vitamínu A

Vitamín A sa nachádza v dvoch prirodzených formách: umelo vytvorený vitamín A, ktorý sa pridáva do výživových doplnkov, a provitamín A.

Vitamín A sa nachádza v mäse (napríklad v hovädzom, ale najmä v pečeni), rybách, v rybom oleji a v mliečnych produktoch, ako napríklad syry (čedar, camembert). Takisto sa nachádza vo vaječných žĺtkoch či v cereáliách. Provitamín A nájdeme v ovocí a listovej zelenine, brokolici, mrkve a tekvici.

Najvyššie množstvo vitamínu A sa nachádza v pečeni. V 85 gramoch pečene nájdete až 6582 µg vitamínu A. Pokiaľ máte radi smoothies, odporúčame vám odšťavenú mrkvu. V pol pohári odšťavenej mrkvovej šťavy sa nachádza až 459 µg vitamínu A. Napríklad jeden sladký zemiak obsahuje až 1403 µg vitamínu A.

Najznámejším provitamínom A je betakarotén, ktorý sa nachádza v rastlinách. Betakarotén je zároveň aj antioxidantom a oranžovo-žltým farbivom pre našu pokožku. Jeho vlastnosti sa preto využívajú v spojitosti s opaľovaním sa. Vďaka nemu nám totiž v lete stmavne pokožka. Celkovo sa o pokožku stará a udržuje jej normálny stav.

TIP: Vitamín A si môžeme do tela doplniť aj pomocou raňajkových cereálií, do ktorých je tiež pridávaný.

Účinky vitamínu A

Vitamín A je všeobecne známy ako vitamín pre ostrý zrak. Je veľmi silným antioxidantom. V našom tele sa správa ako hormón a vplýva na gény, zdravý rast a vývoj. Pomáha dokonca aj metabolizmu železa.

Vitamín A vplýva na správnu funkciu týchto orgánov:

  • srdce
  • pľúca
  • obličky

Vďaka jeho dostatku nás obchádzajú choroby. Optimálne množstvo tiamínu vplýva aj na zdravie a vývoj plodu dieťaťa.

Nedostatok vitamínu A

Vďaka pestrej strave v súčasnom období je nedostatok vitamínu A na Slovensku veľmi zriedkavý. Jeho nedostatkom trpia ľudia najmä v rozvojových krajinách. Najčastejšie sa ako prejav jeho nedostatku vyskytuje xeroftalmia. Ide o neschopnosť zraku prispôsobiť sa šeru. Neliečená xeroftalmia môže viesť dokonca až k úplnej strate zraku.

Ďalšími prejavmi nedostatku vitamínu A sú:

  • suché oko
  • tvorba malých bielych škvŕn na vnútornej strane očnej mihalnice
  • poruchy hojenia rán

Rizikové skupiny, u ktorých je vyššia pravdepodobnosť vzniku nedostatku vitamínu A, sú najmä batoľatá, tehotné a kojace ženy a ľudia s cystickou fibrózou.

Nadbytok vitamínu A

Vzhľadom k tomu, že je vitamín A rozpustný v tukoch, naše telo ho skladuje primárne v pečeni. Jeho nadmerné užívanie môže byť pre náš organizmus tak isto škodlivé. Predávkovanie sa vitamínom A z výživových doplnkov môže spôsobiť tieto komplikácie:

  • bolesti hlavy a závrat
  • poruchy videnia
  • ochorenie pečene
  • bolesť svalov a kostí

TIP: Tehotné ženy by sa radšej mali výživovým doplnkom s obsahom vitamínu A vyhýbať, nakoľko ich nadmerné užívanie by mohlo poškodiť plod dieťaťa.

Všimli ste si, že by v poslednom období bola vaša pokožka žltšia než obvykle? Môže to byť práve nadmernou konzumáciou betakaroténu. Tento jav však nie je zdraviu škodlivý, a preto môžu betakarotén užívať aj tehotné ženy.

Maximálna denná odporúčaná dávka vitamínu A podľa Národného inštitútu zdravia je nasledovná:

  • deti do 3 rokov – 600 μg
  • deti od 4 do 8 rokov – 900 μg
  • deti od 9 do 13 rokov – 1,700 μg
  • mladiství od 14 do 18 rokov – 2800 μg
  • dospelí od 19 rokov – 3000 μg

Tieto množstvá sa nevzťahujú na ľudí, ktorí berú vitamín A na predpis od svojho lekára.

vitamín a potraviny

Užívanie vitamínu A

Denná odporúčaná dávka vitamínu A pre dospelé osoby je podľa Národného inštitútu zdravia 700 až 900 μg denne.

Dávkovanie pre deti je nasledovné:

  • deti od 1 do 3 rokov – 300 μg
  • deti od 4 do 8 rokov – 400 μg
  • deti od 9 do 13 rokov – 600 μg
  • mladiství od 14 do 19 rokov 700 až 900 μg

Tehotné ženy by nemali prekračovať dávku 750 μg vitamínu A denne, avšak počas dojčenia by ju mali zvýšiť na 1300 μg denne.

Skúsenosti redakcie

Vitamín A je v tukoch rozpustný vitamín, ktorý nám skvelo posilní zrak, skrášli pokožku a naštartuje imunitný systém. Nájdeme ho najmä v zelenine, ako je mrkva, tekvica či listová zelenina. Škodlivý je však nielen jeho nedostatok, ale i nadbytok. Nedostatok môže viesť až k strate zraku. Predávkovanie sa výživovými doplnkami s vitamínom A môže zase zapríčiniť bolesť hlavy alebo svalov. Jeho prirodzená forma v ovocí a zelenine nám však neuškodí a vy si tak môžete do sýtosti vychutnať zdravé jedlo a zároveň si doplniť potrebný vitamín A.