Vyskúšali ste už superpotravinu zelený jačmeň?

V poslednom období sa stále viac objavujú fakty o zdravých potravinách, ktoré sa volajú tiež superpotraviny. Niektoré tu pritom existovali už celé stáročia. O ich efektívnych liečivých vlastnostiach vedeli naši predkovia už odpradávna. Dnes sa trend zdravého životného štýlu stáva čoraz viac obľúbený a ľudia sa opäť vracajú k potravinám bohatým na rôzne vitamíny a minerály, vďaka ktorým sa cítia zdravšie a vitálnejšie. Súčasťou takýchto superpotravín je aj čoraz viac používaný zelený jačmeň.

zelený jačmeň

Zelený jačmeň patrí medzi najstaršie pestované obilniny, z ktorých práve mladé výhonky sú tým najcennejším. Výživa zelených rastlín sa dokáže s rastom rastliny veľmi rýchlo meniť.  Keď rastlina začína rásť zo zeme, obsahuje postupne najväčšie množstvo chlorofylu, bielkovín a tých najrôznejších vitamínov. Keď rastlina vyrastie, počet zdravých látok sa zmenšuje a zvyšuje sa hladina celulózy, ktorá je pre ľudské telo viacmenej nestráviteľná. Preto boli rastliny kedysi určené predovšetkým pre domáce zvieratá. No postupom času sa pre ich zdravé účinky, práve v ich zelenom štádiu rastu, presunuli aj na konzumáciu pre človeka.

Niekedy sa zelený jačmeň označuje aj ako mladý jačmeň. Skutočná hodnota takýchto mladých výhonkov sa nachádza práve v mladých štíhlych zelených listoch podobných tráve. Tie sú plné tých najrôznejších zdraviu prospešných zložiek. Mladé listy totiž dokážu absorbovať živiny z pôdy najefektívnejšie. Keď sú tieto listy vysoké okolo 15 cm, obsahujú veľa vitamínov, minerálov a bielkovín, ktoré sú prospešné pre naše zdravie.

Čo všetko obsahuje zelený jačmeň?

Krásne zelené výhonky mladého jačmeňa obsahujú veľmi veľké množstvo vitamínov a minerálov. Sú to napríklad draslík, vápnik, horčík, železo, beta –karotén, zinok, mangán, fosfor a meď. Taktiež obsahuje vitamín A, C, E, K, H, B1, B2, B6, C a kyselinu listovú a kyselinu pantoténovú.  Na rozdiel od iných rastlín obsahuje až 9 esenciálnych aminokyselín, ktoré si naše telo nevie vyprodukovať samé. Nachádza sa v ňom veľa silných antioxidantov aj prospešných enzýmov, cholín, vláknina a betakarotén.

Zelený jačmeň dokonca obsahuje až 30 –krát viac vitamínu B1 a až 11 –násobok množstva vápnika, než má kravské mlieko. Takisto je v ňom oveľa viac železa než napríklad v špenátových alebo cviklových listoch. To isté platí aj pre vysoký obsah beta-karoténu, vitamínu C oproti citrusovým plodom a vitamínu B12.

Najpozoruhodnejšia živina, ktorú zelený jačmeň obsahuje, je chlorofyl. Ide o akési zelené farbivo, bohaté na horčík, vďaka ktorému sú zelené rastliny schopné fotosyntézy. To znamená, že dokážu premieňať anorganické látky na látky organické.

Zelené znamená zdravé

Význam zelených surovín v strave človeka je veľmi dôležitý. Už spomínaný chlorofyl, zabezpečujúci toto sfarbenie, napomáha získavať rastlinám nesmierne množstvá tých najrôznejších živín. Železo, vitamín C, vitamín B12, kyselina listová, pyridoxín a proteíny sú veľmi dôležité pre udržanie správnej hladiny hemoglobínu a červených krviniek v ľudskom tele.

Účinky zeleného jačmeňa

Mnohé štúdie ukazujú, že zelené potraviny, kde patrí aj mladý zelený jačmeň, majú veľmi pozitívne účinky na cholesterol, krvný tlak, prevenciu rakoviny a napríklad aj na lepší imunitný systém vo všeobecnosti. Tieto pozitívne vlastnosti sa pripisujú práve už spomínanému zelenému farbivu, chlorofylu.

Udržanie správneho ph v tele

Mladé výhonky zeleného jačmeňa sú extrémne zásadité. To znamená, že ich trávením pomáhame udržiavať v tele rovnováhu a kyslosť vnútorného prostredia. Väčšina priemyselne spracovaných potravín je kyslá, a ak ich priveľa skonzumujeme, rovnováha ph v našom tele je narušená. Preto sa môžeme cítiť viac unavene a ospalo. Horšie následky prekysleného organizmu sú rôzne druhy ochorení a tvorba rakovinových buniek.

Chráni proti rakovine

Výťažky z jačmennej trávy vedia ochrániť ľudské tkanivové bunky pred nebezpečnými karcinogénmi. Nebolo zatiaľ potvrdené ako presne funguje tento zložitý chemický proces, ale môže s najväčšou pravdepodobnosťou súvisieť práve s antioxidačnou aktivitou rastliny spolu v súvislosti s obsahom chlorofylu v zelených rastlinách.

zelený jačmeň účinky

Zabraňuje starnutiu

Zelený jačmeň je ten najlepší antioxidant. To znamená, že mladé výhonky zeleného jačmeňa, ktoré obsahujú veľké množstvo beta –karoténu a antioxidantov, dokážu bojovať proti negatívnym účinkom voľných radikálov. Bunky s podporou vitamínov a minerálov v tele dokážu efektívnejšie pracovať, menej sa opotrebovávať a spomaliť proces starnutia.

Regulácia telesnej tekutiny

Regulácia telesnej tekutiny je pre človeka veľmi dôležitá. Zelený jačmeň obsahuje veľké množstvo draslíka, ktorý má za úlohu práve reguláciu rovnováhy tekutín v tele. To spôsobí napríklad, že náš krvný tlak je na normálnej úrovní alebo vieme tiež predchádzať tvorbe obličkových kameňov.

Zdravé kosti a zuby

Keďže mladý jačmeň obsahuje vápnik, podporuje tým zdravší vývin kostí a zubov. Z dlhodobého hľadiska dokonca môže znížiť riziko osteoporózy.

Zbavte sa chudokrvnosti

Anémia je stav, kedy telu chýbajú červené krvinky. To je zapríčinené predovšetkým nedostatkom železa. Ak siahnete po zelenom jačmeni, doplníte si tak potrebnú dávku chýbajúceho železa.

Formy zeleného jačmeňa a jeho užívanie

V súčastnosti sa mladé jačmenné výhonky zvyčajne sušia a z hotového prášku sa vyrábajú tie najrôznejšie vitamínové doplnky. Druhou možnosťou je spracovanie čerstvých výhonkov na výrobu štiav.

Zelený jačmeň sa môže konzumovať napríklad ako šťava extrahovaná z výhonkov vo forme sušeného zeleného prášku. Ten sa získava drvením, sušením a lisovaním na suchý prášok, ktorý sa jednoducho nasype do pohára a zaleje s obyčajnou vodou alebo džúsom či inou obľúbenou šťavou. Taktiež je vhodný do rôznych zdravých nápojov a drinkov akými sú napríklad smoothie. Ak preferujete viac tabletkovú podobu, stačí si kúpiť tento výživový doplnok ako tablety.

zelený jačmeň užívanie

Je veľmi obľúbený hlavne medzi aktívnymi športovcami, pretože dodáva aktívnu energiu. Môže však pôsobiť časovo obmedzene. Jeho účinky sú veľmi silné, rýchle a krátkodobé. To je ale pre výkon športovca dôležité. Okamžité zvýšenie energie na maximálnu hodnotu.

V Japonsku sa mladé jačmenné listy používajú na veľmi obľúbený nápoj, ktorý sa volá Aojiru.

Je dobré si pamätať, že akékoľvek výživové doplnky nie sú vhodné ako náhrada pestrej vyváženej stravy. Taktiež nie je efektívne, ak sa prekračuje odporúčané dávkovanie, ktoré je napísané v každom príbalovom letáku konkrétneho produktu. Pozor si treba dávať pri problémoch s trávením, počas tehotenstva a samozrejmosťou by mala byť aj prípadná konzultácia s lekárom.

Populárny všeliek

Zelený jačmeň získava čoraz viac popularity na celom svete. Predovšetkým vďaka všestranne prospešným účinkom pre zdravie a prevenciu pred tými najrôznejšími chorobami, ktoré má v sebe v štádiu rastu. Jeho nutričné hodnoty dosahujú vtedy maximum.

Je veľmi vhodný pre vegánov a vegetariánov, pretože pri nedostatku niektorých vitamínov a minerálov, ktoré je možné získavať iba rôznorodou stravou, je práve zelený jačmeň schopný doplniť ich nedostatok.

Zelený jačmeň vo všeobecnosti čistí a detoxikuje, chráni pred rastom rakovinových buniek a posilňuje imunitu. Udržuje tiež zdravú pokožku, prispieva k správnemu metabolizmu kostí a pôsobí na naše telo omladzujúco.

Vyskúšali ste už superpotravinu zelený jačmeň?
5 (100%) - Hlasov 3