Zabudnutý vitamín K. Poznáte hlavné účinky tohto menej známeho vitamínu a viete prečo je životne dôležitý?

Možno ste sa stretli s vitamínom K naposledy v súvislosti s narodením dieťatka. Tento vitamín sa podáva po príchode domov z pôrodnice pri narodení dieťaťa v kvapkovej forme a štandardne sa používa ako doplnok výživy. Je zložený z troch jeho foriem, K1, K2 a K3. Medzi základnú vlastnosť tohto vitamínu patrí zrážanie krvi a pôsobí tiež na správne fungovanie pečene a vrodené vady. S nedostatočným množstvom vitamínu K by sme vykrvácali aj pri tom najmenšom zranení. Vitamín K si dopĺňajú dospelí ľudia len málokedy. Predovšetkým sa o tento vitamín zaujímajú pacienti trpiaci slabou zrážanlivosťou krvi, a tiež pacienti, ktorí užívajú lieky na riedenie krvi. Okrem toho je tento vitamín základnou živinou, ktorú ľudské telo potrebuje pre udržanie rovnováhy celého zdravia. Vitamín K pôsobí aj na zdravie kostí a mnoho ďalších funkcií.

Čo je vitamín K a z čoho sa skladá

O vitamíne K toho obyčajný človek veľa nevie. Patrí do skupiny vitamínov, ktoré sú podobne ako vitamín D, rozpustné v tukoch. Vitamín K podporuje okrem zrážanlivosti krvi aj správnu reguláciu vápnika v krvnom obehu, čím ovplyvňuje pevné kosti. Ľudské telo by bez vitamínu K nefungovalo. Vďaka dostatku vitamínu K si naše telo ďalej vyrába tzv. protrombín a proteíny.

Vitamín K vo všeobecnosti možno zadefinovať ako vitamín K1, čo je tzv. fylochinón, ktorý sa nachádza predovšetkým v rastlinách. Tento vitamín zaraďujeme medzi hlavný zdroj, pomocou ktorého si vieme doplniť tento zdraviu prospešný vitamín. Ďalej tu patrí aj vitamín K2, tzv. menachinón, nachádzajúci sa v živočíšnej forme a v niektorých druhoch fermentovaných potravín. Je produkovaný baktériami a pomáha hlavne pri mineralizácii kostí. Forma K3, menadión, sa využíva najmä pri problémoch vstrebávania vitamínu K a zvyčajne sa podáva synteticky jedlom.

Pre zdravie človeka je dôležité prijímanie vitamínu K vo forme K1 a K2. Z konzumovaných potravín sa v tele vstrebáva v tenkom čreve a nie je možné doplniť si ho do zásoby.

Aké množstvo vitamínu K je potrebné

Optimálna hladina vitamínu K závisí od rôznych faktorov. Ide napríklad o pohlavie, vek alebo telesnú hmotnosť človeka. Priemerná odporúčaná dávka na deň sa zvyšuje postupne s vekom. Od novorodencov, kedy je vhodná denná dávka okolo 2 mikrogramy, cez dospelé ženy s dávkou okolo 90 mikrogramov, až po dospelých mužov s dennou odporúčanou dávkou približne 120 mikrogramov.

Nedostatok vitamínu K sa vyskytuje u dospelých ľudí len veľmi zriedkavo. Medzi skupiny, ktoré si tento vitamín dopĺňajú patria už spomínaní novorodenci a pacienti s ochoreniami, ako napríklad cystická fibróza, celiakia alebo syndróm krátkeho čreva. Na správne udržiavanú hladinu tohto vitamínu si dávajú osobitne pozor aj pacienti s ochoreniami srdca, pretože niektorí užívajú lieky na riedenie krvi, aby predišli upchatiu ciev možnými krvnými zrazeninami. Tým sa predchádza napríklad infarktom a mozgovým príhodám. V tomto prípade je veľmi dôležité sledovať hladinu vitamínu K a v súvislosti s ďalšími možnými zákrokmi u rizikových pacientov a prispôsobovať ju podľa zdravotných okolností, pretože u týchto pacientov by aj pri najmenšom chirurgickom zákroku hrozilo riziko vykrvácania.

Hlavné znaky nedostatku vitamínu K

Medzi hlavné znaky nedostatku tohto vitamínu patrí dlhšie hojenie rán a vznik modrín. Rany dlhšie krvácajú a nie sú schopné sa zaceliť dostatočne rýchlo. Pri nedostatku vitamínu K trpia okrem iného aj kosti a dokonca sa zvyšuje riziko vzniku osteoporózy, pretože tento vitamín priamo ovplyvňuje aj pevnosť kostí.

Vitamín K môže ovplyvňovať aj problémy s častým krvácaním z nosa, nadmerným menštruačným krvácaním alebo skrytým vnútorným krvácaním. Nedostatok tohto vitamínu ohrozuje fungovanie pečene a hrubého čreva. Pôsobí ako prevencia pred vznikom rakoviny, udržuje pod kontrolou cholesterol a vďačíme mu za správne fungovanie celého kardiovaskulárneho systému.

Na efektívne vstrebávanie a optimálnu hladinu vitamínu K má veľký vplyv predovšetkým užívanie antibiotík, liekov na zníženie kyslosti žalúdka, lieky proti bolesti a proti horúčke, časté rontgenové žiarenie, prebytok vitamínu E, ale aj minerálne oleje, užívanie alkoholických nápojov, fajčenie a celkový životný štýl. Stav tenkého čreva je pre efektívne vstrebávanie tohto vitamínu tiež veľmi dôležitý. Preto ho môže ovplyvniť aj problém s častými hnačkami.

Hlavné znaky nadbytku vitamínu K

Okrem nedostatku tohto vitamínu sa môžeme ojedinele stretnúť aj s opačným stavom. Vtedy hovoríme o tzv. hypervitaminóze, čiže nadbytku vitamínov. Tento stav sprevádzajú niektoré typické prejavy, medzi ktoré patrí najčastejšie nechuť do jedla, potenie, horúčky, zhoršený krvný obraz alebo výskyt alergických reakcií na pokožke.

Hlavné účinky vitamínu K na naše zdravie

Podporuje zdravé kosti

Vitamín K pôsobí priamo na celkové zdravie kostí. Spevňuje ich štruktúru, zvyšuje hustotu a tým aj ich pevnosť a znižuje riziko častejších zlomenín. Na problémy s kosťami nadväzuje aj veľmi časté ochorenie, osteoporóza.

Podpora zdravého srdca

Dostatok vitamínu K môže ovplyvniť aj srdce a celkové fungovanie krvného obehu v tele. S vekom sa v cievach postupne začínajú usadzovať minerály. Tie znižujú v tepnách a v cievach dostatok miesta na prirodzený obeh krvi, čím môže vzniknúť mozgová príhoda alebo infarkt. Zvýšením konzumácie jedál s vitamínom K dokážeme znížiť riziko mineralizácie ciev, a tým predchádzať už spomenutým ťažkostiam v krvnom obehu.

Kde sa vyskytuje vitamín K?

Tento vitamín možno nájsť v pestrej strave. Vitamín K1 v rámci rastlinnej formy, a to predovšetkým v listovej zelenine, v rastlinných olejoch a v niektorých druhoch ovocia. Vitamín K2, ktorý nájdeme v živočíšnej forme, môžeme konzumovať v kvalitnom mäse, syroch, vajciach.

Zo zeleniny spomeňme napríklad špenát, kapustu, brokolicu alebo šalát. Z obilnín a strukovín spomeňme sóju, ovos, raž, pšenicu a fazuľové struky. Pri ovocí sa tento vitamín vyskytuje v malinách, černiciach, kiwi a mangu.

Pre lepšiu predstavivosť prinášame aj niekoľko konkrétnych príkladov surovín spolu s množstvom vitamínu K, ktorý v sebe obsahujú:

  • 10 väčších stoniek petržlenovej vňate obsahuje približne 90 mikrogramov vitamínu K
  • 2 hrste čerstvého špenátu obsahuje asi 145 mikrogramov vitamínu K
  • 1 lyžica sójového oleja obsahuje asi 25 mikrogramov vitamínu K
  • Polovica šálky hrozna obsahuje približne 11 mikrogramov vitamínu K
  • 1 vajce uvarené na tvrdo obsahuje 4 mikrogramy vitamínu K

Tak ako pri vitamíne D, tak aj pri vitamíne K sa zatiaľ nestretávame s predávkovaním tohto vitamínu z prirodzenej stravy. V prípade výživových doplnkov je potrebné konzultovať správnu hladinu tohto vitamínu s lekárom. Je to predovšetkým preto, že vitamín K môže reagovať s niektorými bežnými liekmi, medzi ktoré patrí napríklad liek na riedenie krvi, warfarín, niektoré druhy antibiotík, a tiež lieky určené na chudnutie.

Ako užívať vitamín K najefektívnejšie

V prirodzenej forme sa odporúča konzumovať vyššie spomenuté suroviny spolu s kvalitnými olejmi. Vitamín K sa viaže v tukoch, takže jeho efektivita užívania sa tak maximálne zvýši. Okrem zdravej stravy sa tento vitamín môže dopĺňať aj pomocou výživových doplnkov, medzi ktoré patria napríklad tabletky a mäkké kapsule. U novorodencov s nedostatok vitamínu K dodáva pomocou kvapiek, ktoré sa kvapkajú do odsatého materského mlieka.