Čakanka obyčajná – objavte účinky tejto byliny s vysokým obsahom vlákniny

Čakanka obyčajná je u nás bežne sa vyskytujúca rastlina, ktorú môžete vidieť kvitnúť napríklad v poliach a jej výskyt nie je zriedkavý ani v záhradách a na lúkach. Patrí medzi bylinky, ktoré sa využívajú v liečiteľstve pre viacero priaznivých účinkov na naše zdravie. Okrem toho sa upražený koreň z čakanky využíval aj ako náhrada kávy, pričom aj dnes ho môžete nájsť v rôznych rastlinných náhradách klasickej kávy. V súčasnosti sa z čakanky vyrába aj sirup, ktorý slúži ako alternatívne sladidlo.

čakanka obyčajná

Ak sa chcete dozvedieť viac o účinkoch čakanky obyčajnej a o tom, aké látky v sebe ukrýva, prečítajte si náš článok. Pozrieme sa v ňom tiež na to, aké je použitie tejto rastlinky, ale aj pestovanie a zber.

Čo je čakanka obyčajná

Čakanka obyčajná, po latinsky Cichorium intybus, patrí do čeľade astrovitých a je trvácou bylinou. Kvety majú jazykovitý tvar a sú známe svojou bledomodrou farbou. Obdivovať ich môžete zvyčajne v čase od júla do septembra na lúkach, poliach či popri cestách alebo možno aj vo vašej záhrade. Čakanka môže narásť do výšky jeden meter a má hranatú stonku, listy sú podlhovasté. Koreň, z ktorého sa po upražení pripravovala už v minulosti spomínaná náhrada kávy známa aj ako cigória, vrastá kolmo do pôdy. Čakanka rastie nielen v Európe, ale aj v Afrike a Ázii, a vyskytuje sa najčastejšie na suchých a sviežich miestach. Nájsť ju môžete v nížinách aj v pásme pod horami.

Čo v sebe ukrýva

Čakanka obyčajná v sebe ukrýva viacero zdraviu prospešných látok. Je napríklad bohatá na vo vode rozpustnú vlákninu inulín. Táto vláknina sa z čakanky získava aj za účelom použitia v potravinárskom priemysle, ale ide tiež o prebiotikum, ktoré v našom tráviacom systéme vytvára vhodné podmienky pre rozmnožovanie probiotických baktérií. Okrem inulínu čakanka obyčajná v sebe ukrýva aj rastlinné flavonoidy, minerálne látky, vitamíny či kumaríny a iné zložky.

Účinky čakanky na naše zdravie

Čo sa týka účinkov čakanky obyčajnej na naše zdravie, je ich viac. Vďaka vysokému obsahu vlákniny sa podieľa na udržiavaní zdravia nášho tráviaceho traktu, no môže pomôcť regulovať hladinu cukru v krvi, zlepšiť zdravie nášho srdca či dokonca podporiť chudnutie. Pozrime sa teda na účinky čakanky obyčajnej podrobnejšie.

Podpora zdravých čriev

Keďže čerstvý koreň čakanky obsahuje až 68% inulínu, je veľmi dobrým zdrojom tejto prebiotickej vlákniny. Vďaka nej sa v našich črevách vytvára vhodné prostredie pre dôležité probiotické baktérie, ktoré sú schopné znižovať zápaly v organizme. Navyše tieto baktérie bojujú proti škodlivým baktériám a tiež pomáhajú zlepšovať vstrebávanie niektorých minerálov.

Inulín tiež môže pomôcť pri zápche, pretože táto vláknina dokáže zmäkčiť stolicu a uľahčiť tak vyprázdňovanie čriev.

Podporuje zdravie srdca

Inulín nie je prospešnou látoku len pre náš tráviaci systém, ale niektoré štúdie ukázali, že môže redukovať hladinu LDL, čiže zlého cholesterolu, v krvi. LDL cholesterol sa podieľa na kôrnatení ciev a vysokom krvnom tlaku, ale jeho vysoká hladina môže viesť aj k infarktu alebo k porážke. Čakanka obyčajná obsahuje rastlinné fenoly, ktoré pôsobia proti vzniku trombózy či proti srdcovej arytmii. Sú považované za antioxidanty a pomáhajú ako prevencia vzniku srdcovo-cievnych chorôb.

Pomáha regulovať hladinu cukru v krvi

Vláknina obsiahnutá v koreni čakanky obyčajnej môže pomôcť pri regulácii hladiny cukru v krvi, a to hlavne u ľudí trpiacich cukrovkou. Je to pravdepodobne preto, lebo inulín podporuje rast prospešných baktérií podieľajúcich sa na trávení uhľohydrátov. Vďaka tomu sa cukry v krvi lepšie absorbujú. Avšak, stále je potrebný podrobnejší výskum zameraný na tento účinok inulínu.

Znižuje bolesť pri artritíde

Čakanka sa v tradičnej medicíne používala aj na liečbu artritídy a štúdie preukázali, že táto bylinka má protizápalové účinky. Práve z tohto dôvodu môže znižovať bolesť pri rôznych ochoreniach, napríklad pri spomínanej artritíde. Okrem toho môže byť čakanka veľmi vhodná pri bolesti svalov alebo pri ťažkostiach s kĺbmi.

čakanka obyčajná účinky

Môže pomôcť pri chudnutí

Niektoré štúdie preukázali, že vláknina obsiahnutá v koreni čakanky môže regulovať apetít a znížiť kalorický príjem. No a to môže automaticky viesť k znižovaniu hmotnosti. Pozorovaniu týchto účinkov čakanky sa venovalo viacero štúdií, ktoré preukázali, že užívanie inulínu z čakanky pomohlo pri znižovaní hmotnosti.

Zlepšovanie imunity

Čakanka je veľmi dobrá na posilnenie nášho imunitného systému. Má antibakteriálne pôsobenie a dokáže zničiť viaceré nebezpečné baktérie. Je to práve vďaka obsahu polyfenolov a iných fytochemikálií pôsobiacich antioxidačne. Antioxidanty pôsobia proti voľným radikálom a pomáhajú ich odstraňovať z krvi, čím sa posilňuje obranyschopnosť organizmu.

Pomoc pri úzkosti

Čakanka obyčajná má upokojujúce účinky, takže sa môže podieľať na redukcii úzkostí a upokojení mysle, takže uľavuje od stresu a pomáha znižovať nebezpečné vplyvy stresu na naše zdravie. Preukázalo sa, že koreň z čakanky môže pomôcť pri nespavosti, keďže má mierne sedatívne účinky. Úľava od stresu a úzkosti vplýva na zníženie rizika vzniku ochorení srdca, hormonálnej nerovnováhy a predčasného starnutia.

Pomáha pri ochoreniach obličiek

Extrakt z koreňa čakanky obyčajnej sa často používa pre svoje diuretické, teda močopudné, účinky. Zvyšuje objem moču, čo pomáha eliminovať ukladanie toxínov v obličkách i v pečeni.

Použitie a dávkovanie

Vlákninu z koreňa čakanky obyčajnej je vcelku jednoduché zaradiť do vášho jedálneho lístka. No a možno si to ani neuvedomujete a už ju konzumujete ako pridanú látku v rôznych balených a spracovaných potravinách. Inulín sa totiž pridáva do viacerých spracovaných potravín pre svoju sladkú chuť a využíva sa ako náhrada cukru a tuku.

V prípade, že hľadáte bezkofeínovú náhradu kávy, veľmi vhodné sú nápoje s obsahom koreňa čakanky. Z nich si dokážete pripraviť chutný a zdravý nápoj podobný káve. Pri čistom koreni čakanky sa odporúča použiť 11 gramov, čiže dve polievkové lyžice drveného koreňa na jednu šálku vody. Na niektorých nápojoch z koreňa čakanky sa udáva, že sušinu stačí zaliať vriacou vodou, na iných je zase odporúčanie nechať sušinu variť vo vode niekoľko minút.

Koreň čakanky nájdete aj ako súčasť rôznych čajových zmesí a dokonca dostanete kúpiť aj čakankový sirup, ktorý patrí k alternatívnym sladidlám a zároveň ním môžete v sladkých jedlách čiastočne nahradiť pokrmový tuk.

Čo sa týka dávkovania, v prípade náhrady kávy je potrebné riadiť sa údajmi na obale konkrétneho výrobku. Vo všeobecnosti sa káva z koreňa čakanky odporúča piť tri až štyrikrát denne pred jedlom a pripravuje sa tak, že v dvoch deci vody sa varí jedna čajová lyžička asi päť minút. Kávu si môžete dosladiť a prípadne dochutiť smotanou alebo mliekom podľa chuti. Dobre chutí horúca, ale i studená.

čakanka obyčajná užívanie

Vedľajšie účinky

Hoci čakanka obyčajná má množstvo benefitov pre naše zdravie, nie je vhodná pre každého. U niektorých ľudí môže zvýšený príjem vlákniny spôsobiť nadúvanie a plynatosť, no zvyčajne len na začiatku užívania a postupne by tieto prejavy mali zmiznúť. Zvýšiť pozornosť pri užívaní prípravkov s obsahom čakanky by mali aj ľudia alergickí na rastliny ako je ambrózia a rastliny z čeľade astrovité.

V prípade, že vás trápia nejaké zdravotné ťažkosti a nie ste si istý, či je čakanka pre vás vhodnou potravinou, poraďte sa pre istotu so svojim lekárom. Rovnako to platí aj pre tehotné a dojčiace ženy.

Ako pestovať a zbierať čakanku

Ak by ste chceli čakanku obyčajnú pestovať doma, nie je to nič náročné. Myslite však na to, že pestovanie čakanky môže na pôde následne spôsobiť silné zaburinenie. Čakanka si vyžaduje kvalitnú prípravu pôdy, ktorú je vhodné pohnojiť maštaľným hnojom. Siať čakanku sa odporúča v období, keď je pôda prehriata aspoň na 8 stupňov, teda v druhej polovici apríla. Výsev je vhodný do hĺbky od 10 do 15 mm a vzdialenosť medzi riadkami by mala byť asi 45 cm.

Zber čakanky je pomerne náročný, pretože korene sú hlboko v zemi a sú pevne zakorenené a pri zbere sa môžu lámať. Zber čakanky sa odporúča koncom septembra a začiatkom októbra.

Pár slov na koniec

Čakanka obyčajná a jej koreň sú významným zdrojom rastlinnej vlákniny inulín, ktorá má na naše zdravie viacero preukázaných priaznivých účinkov. Pomôže s tráviacimi problémami, ale aj ako prevencia vzniku ochorení srdca a ciev a tiež môže pomôcť pri bolestiach kĺbov a regulovaní hladiny cukrov v krvi. Ak chcete čakanku a inulín zaradiť do svojho jedálneho lístka, na trhu nájdete rôzne náhrady kávy z čistého sušeného koreňa čakanky, ale aj náhrady kávy s obsahom koreňa čakanky a iných bylín. Čakanku tiež nájdete vo forme sirupu, ktorý poslúži ako alternatívne sladidlo.