Kuskus: Zdravý, chutný, jednoduchý na prípravu. Zamilujte si ho tiež!

Ako ste na tom s kuskusom? Je stálicou vo vašom jedálničku, alebo len abstraktným pojmom, pod ktorým ani neviete, čo si predstaviť? Táto jednoduchá, no o to vďačnejšia dobrota je doma najmä v blízkovýchodnej a severoafrickej kuchyni, stále častejšie sa však objavuje aj v supermarketoch a jedálnych lístkoch na Slovensku. Dnes si povieme, čo to vlastne je a prečo by ste ho mali mať aspoň z času na čas na tanieri tiež.

kuskus

Kuskus: Čo to vlastne je a odkiaľ pochádza?

Jeho hravý názov sa vám už iste vryl do pamäti a možno ste už mali aj príležitosť ho ochutnať. Viete však, čo presne kuskus vlastne je, odkiaľ pochádza a z čoho sa robí? Možno vás to prekvapí, no kuskus je celkom jednoduchý druh cestoviny, ktorý sa vyrába zo semoliny, teda veľmi tvrdej, svetlej a vysoko kvalitnej odrody pšenice.

Na rozdiel od všemožne tvarovanej talianskej pasty, kuskus vyzerá len ako hrubšia krupica a aj naša tarhoňa je oproti nej hotovým obrom. Táto jemnučká cestovina pochádza zo Severnej Afriky, miestne berberské kmene ju objavili pravdepodobne v 11. storočí. Podľa niektorých historikov by však mohol byť kuskus ešte o mnoho starší, spomína sa dokonca éra Numídskej ríše z 2. storočia pred naším letopočtom.

Tak či onak, kuskus je v lokálnych kuchyniach odvekou tradíciou najmä pre jeho dokonalú kombináciu lahodnej chuti, mimoriadne jednoduchej prípravy a zdraviu prospešných vlastností. Okrem toho sa vyznačuje tiež vysokou trvácnosťou, nízkou cenou a úžasnou všestrannosťou, vďaka ktorej sa tak skoro nezunuje ani tým najvyberavejším gurmánom.

Čo kuskus obsahuje?

Ak ste už niekedy skúšali držať nejakú diétu či presedlať na zdravší spôsob stravovania, cestovina asi nepatrila k potravinám, ktoré by ste pritom vyhľadávali. Ako je teda možné, že sa práve kuskus považuje za diétnu a zdraviu prospešnú záležitosť?

V prvom rade, nie je cestovina ako cestovina. Kým u nás bežné kolienka, fliačky či špagety sa vyrábajú z klasickej pšeničnej múky, vody a vajec, kuskus je len z hrubo pomletej semoliny, vody a štipky soli. Tradične sa suší priamo na slnku, nepridávajú sa doň žiadne farbivá ani konzervačné látky.

Semolina je oproti bežnej pšenici bohatšia na vlákninu aj proteíny a je v nej tiež menej tuku. Považuje sa tiež za významný zdroj vitamínov zo skupiny B – najmä tiamínu a folátu. V kuskuse sa ďalej nachádza napríklad aj vápnik a železo, na 100 gramov má asi 350 kalórií.

Ak chcete z jeho kvalít vyťažiť čo najviac, múdrou alternatívou je najmä celozrnný kuskus, keďže najväčší podiel živín, vlákniny aj vitamínov sa v prípade semoliny ukrýva práve v jej šupke.

Aké má kuskus účinky na naše zdravie?

Ak milujete cestoviny, no zároveň potrebujete, aby bol váš jedálniček čo najzdravší, kuskus je pre vás ideálna voľba, pri ktorej sa vlk nasýti a ovca ostane celá. Pri pravidelnej konzumácii tejto ľahkej cestoviny môžete postrehnúť napríklad aj nasledujúce zdravotné benefity:

Lepšie trávenie

Vláknina je všeobecne odporúčaná pri chronických problémoch s ťažkým trávením a zápchami. Pomáha strave napredovať tráviacim traktom plynulo a hladko, zároveň črevá aj jemne prečisťuje a zabraňuje tak usádzaniu patogénov, ktoré môžu v dlhodobom horizonte spôsobiť aj polypy či rakovinu. Tiamín je tiež vhodný pri podráždenom žalúdku či pretrvávajúcich hnačkách.

Odolnejšie srdce a cievy

Ak máte problémy s vysokým cholesterolom, kuskus by vo vašom jedálničku mal určite nahradiť iné a menej zdravé druhy potravín. Pomôže vám znížiť tlak a predchádzať srdcovo-cievnym ochoreniam,  odporúča sa dokonca aj diabetikom, hoci treba dbať aj na správne kombinácie.

kuskus účinky

Zdravé tehotenstvo aj dojčenie

Tiamín by nemal chýbať v jedálničku tehotných žien ani čerstvých mamičiek. V tehotenstve podporuje zdravý vývoj plodu a zároveň mamičke pomáha zvládať zvýšenú záťaž na jej vlastné telo. Po pôrode je zase dôležitý pri dojčení – zásoby tohto vitamínu totiž prechádzajú do materského mlieka a dojčiacej žene môžu chýbať. Nemenej dôležitý je v tomto období aj folát – prírodná forma kyseliny listovej, ktorá sa zvykne tehotným ženám predpisovať aj ako prevencia samovoľného potratu či zníženej imunity.

Antioxidanty, ktoré sa v kuskuse prirodzene vyskytujú, pomáhajú telu tiež bojovať s voľnými radikálmi, spomaľujú starnutie, zlepšujú kondíciu vlasov, nechtov či zubov. Dôvodov, prečo kuskus zaradiť do svojho jedálnička je teda viac.

Kto by sa mu, naopak, mal radšej vyhnúť? Kuskus ako priamy produkt z pšenice rozhodne nie je bezgluténový, takže pokiaľ máte bezlepkovú diétu, táto potravina by pre vás mala byť tabu. Vhodná náhrada za kuskus v tomto prípade môže byť prirodzene bezlepková quinoa, ktorá sa dá využiť veľmi podobne.

Ako kuskus správne pripravovať a konzumovať?

Kuskus sa považuje za zdravú potravinu nie len pre jeho samotné zloženie, ale aj pre typicky ľahké, zdravé a pestré spôsoby jeho kuchynského využitia. Tradične sa s ním môžeme stretnúť najmä v šalátoch či v spojení s rybami, bielym mäsom a čerstvou zeleninou.

Pochutnať si na ňom môžete v arabských či blízkovýchodných reštauráciách, ktorých aj u nás v posledných rokoch pribúda ako húb po daždi. Určite sa však nemusíte báť ani jeho domácej prípravy. Je to nesmierne rýchle a jednoduché a nemáte pri tom čo pokaziť. Zvládnete to dokonca bez varenia, takže je to tiež vďačný proviant na cesty. Ako na to?

  • Pripravte si do misy jeden hrnček kuskusu
  • Do rýchlovarnej konvice alebo hrnca dajte dva hrnčeky vody a nechajte zovrieť
  • Vrelou vodou kuskus zalejte, prikryte ho a nechajte bez akéhokoľvek zásahu 15 minút stáť
  • Jedna porcia tvorí asi 80-100g uvareného kuskusu
  • Pri inom množstve stále dodržujte pomer kuskusus s vodou 1:2
  • Pre výraznejšiu chuť môžete kuskus zaliať aj vrelým vývarom či dokonca mliekom
  • Na zjemnenie zase poslúži trocha masla či olivového oleja

No a s čím ho vlastne jesť? Kuskus je mimoriadne tvárny a všestranný, takže spôsobov jeho využitia je nekonečne veľa. Chutí skvelo na slano aj sladko. Najčastejšie sa využíva ako príloha, no celkom ľahko z neho môžete urobiť aj hlavnú hviezdu večera. Pre inšpiráciu prinášame niekoľko jednoduchých receptov, ktoré určite zvládnete aj doma.

Šalát s fetou a kuskusom

100g kuskusu zalejte 2 dcl vriaceho kuracieho vývaru či bujónu. Prikryte na 15 minút. Zatiaľ si najemno nakrájajte dve mladé cibuľky, 1 kápiu a ½ uhorky. Zeleninu pridajte ku kuskusu. Vmiešajte dve lyžice pesta, 50g strúhanej fety a oriešky podľa vašej chuti. Šalát je hotový!

Kuskusový puding so škoricou

Zalejte hrnček kuskusu hrnčekom vrelej vody a nechajte odpočívať pod pokrievkou 5 minút. Medzitým zohrejte 400ml kokosového mlieka so štyrmi lyžicami kryštálového cukru, lyžičkou škorice a štipkou vanilkového extraktu. Pridajte za hrsť hrozienok a následne aj kuskus. Nechajte postáť 10 minút a podávajte teplé.

Kuskus s lososom

Zalejte 250g kuskusu primeraným množstvom vriacej vody, nechajte prikryté oddychovať. Nakrájajte na drobno 1 červenú papriku, 5 sušených paradajok a dve jarné cibuľky. Pridajte 250g hrášku, lyžicu olivového oleja a citrónovú šťavu podľa chuti. Zmiešajte s na kocky nakrájaným lososom (250g, čerstvo pripraveným alebo z konzervy). Napokon pridajte kuskus, zamiešajte a dosoľte.

kuskus recepty

Na záver

Kuskus je mimoriadne vďačná, nenáročná a zdraviu prospešná potravina, ktorá pri vhodnej príprave dokáže uspokojiť aj tie najmlsnejšie jazýčky. Hoci u nás stále platí tak trochu za exotiku, nájdete ho už vo väčšine supermarketov, prípadne si ho môžete objednať aj z e-shopov so zdravými potravinami. Ak sa vám podarí nahradiť ním niektoré menej zdravé potraviny zo svojho bežného jedálnička, určite tým pomôžete aj svojmu telu a celkovej kondícii. Najvyšší čas to skúsiť, však?