Vsaďte na zelenú. Spirulinou k lepšiemu zdraviu

Mnohí z nás si pod pojmom spirulina ihneď predstavia zelené morské riasy. Je to však veľmi mylná predstava, ktorú treba od samého začiatku vyvrátiť. Spirulina je totiž prevažne sladkovodná modro-zelená sinica, baktéria, ktorú možno nájsť predovšetkým vo vodách tropického a subtropického podnebia. Na rozdiel od chlorelly, jej bunková stena nie je tvorená celulózou, takže sa dá užívať a plnohodnotne tráviť aj nie úplne zomletá na jemný prášok, ako to býva zvyčajne u prípravkov z chlorelly. Aké vlastnosti má táto sinica a aké blahodarné účinky dokáže mať na naše zdravie?

spirulina

Zelená super potravina, ktorá sa pestuje vo veľkom

Spirulina, z latinčiny Arthrospira, je viac menej sladkovodná, ale aj morská sinica obľubujúca vysoké pH a tiež vysoký obsah uhličitanov a hydrogenuhličitanov. Nie je prekvapivé, že jej pestovanie je rozšírené najmä na oblasť Japonska. Tam sa darí jej pestovaniu najlepšie. Pôvodne ju začali konzumovať Aztékovia, ktorí o nej postupne rozšírili informácie ostatným. Dokonca sa spirulina stala na istý čas plnohodnotným platidlom. Až neskôr sa osvedčila hlavne v súvislosti so zdravotnými účinkami.

Sinice obsahujú vitamín B1, B2, B3, B6, B9, B12, vitamín D, C, E a tiež karotenoidy, železo a veľké množstvo proteínov. Dokonca ju môžeme smelo zaradiť medzi potraviny s najvyšším obsahom bielkovín. Nachádza sa v nej veľa minerálov, rastlinných živín a enzýmov, prospešné zelené farbivo rastlín – chlorofyl a ďalšie farbivá ako napríklad menej známejší fykocyanín, ktorý je modro-zelenej farby.

Spirulina dokáže ovplyvniť cholesterol, krvný tlak a oveľa viac

Protizápalové vlastnosti

Pravidelným užívaním tejto zdraviu prospešnej sinice sa môže predchádzať rôznym ochoreniam. Táto baktéria má vysoký obsah antioxidantov, takže jej základná vlastnosť je ochrana pred zápalovými ochoreniami. Túto vlastnosť má najmä vďaka esenciálnej mastnej kyseline, Gama – linolénovej. S tým súvisia ďalšie ochorenia spojené s chronickým zápalom, a to napríklad nižšie riziko tvorby rakovinových buniek. Okrem aktívneho pôsobenia kyseliny gama-linolénovej na protizápalové vlastnosti, má tiež pozitívny účinok na obranyschopnosť nášho organizmu.

Lepšia imunita

Medzi základné zdravotné benefity, pre ktoré spirulinu aj väčšina z nás užíva preventívne, patrí zlepšenie celkovej imunity, väčšia odolnosť pred chrípkovými ochoreniami, sezónnym nachladnutím a nádchou, ale aj predchádzanie rôznemu druhu alergií, či už na peľ, prach alebo potraviny a rôznym vírusom. Kombinácia polysacharidov spolu s chlorofylom a fykocyanínom dokáže efektívne podporiť tvorbu bielych krviniek. Tie sú zodpovedné za udržanie imunity a chránia organizmus pred všetkými neželanými vplyvmi vonkajšieho prostredia, baktériami a vírusmi.

spirulina účinky

Vplyv spiruliny na ťažké kovy v organizme

Zelené farbivo, chlorofyl, dokáže veľmi efektívne podporovať nielen správne fungovanie imunitného systému, ale v kombinácii so zinkom pomáha odstrániť ťažké kovy a toxíny z ľudského organizmu. Dokonca sa uplatnila táto schopnosť aj v bežnej liečbe rádioterapiou.

Zlepšuje pamäť a koncentráciu

S užívaním spiruliny sa môžete stretnúť aj v súvislosti s Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou. Vysoký obsah antioxidantov, vitamínov a minerálov v tejto zeleno-modrej sinici dokáže predchádzať rizikám straty pamäte, a taktiež podporuje lepšie sústredenie, koncentráciu a vytrvalosť pri učení sa nových informácií. Za týmto všetkým stojí aminokyselina L-tryptofan.

Drží v norme cholesterol

Dlhodobým užívaním spiruliny si môže ľudské telo udržiavať cholesterol doslova pod kontrolou. Vďaka aktívnym látkam, obsiahnutým v tejto zelenej sinici, sa hladina zlého cholesterol, LDL, dokáže znižovať, rovnako aj triglyceridy a naopak, hladina toho dobrého cholesterol, HDL, zasa zvyšovať.

Drží krvný tlak pod kontrolou

V nadväznosti na hladinu cholesterol v krvi je dobré spomenúť, že vďaka dlhodobému užívaniu spiruliny sa okrem ustálenia hladiny cholesterol v krvi môže zlepšiť aj krvný tlak a tak celkovo predísť problémom s kardiovaskulárnym systémom.

Zbaví vás anémie

Anémia alebo tiež chudokrvnosť sa stala v dnešnej dobe dosť častým problémom, a to nielen u dospelých ľudí. Nedostatok niektorých vitamínov, predovšetkým železa, má obrovský vplyv na množstvo hemoglobínu a tvorbu červených krviniek. Spirulina dokáže veľmi efektívne pokryť priemernú dennú potrebu železa.

Boj proti chronickej únave

Ak neustále bojujete s tým, že nemáte dostatok energie a dlhodobo pociťujete stres a únavu, aj s týmto problémov vám vie spirulina veľmi dobre pomôcť. Pri dlhodobom užívaní tejto sladkovodnej sinice sa chronická únava môže stratiť predovšetkým vďaka vysokému obsahu polysacharidov a niektorých druhov esenciálnych mastných kyselín, ktoré spirulina obsahuje.

Zlepšuje pokožku tela

Nie je ničím prekvapivé, že bohaté zloženie tých najrôznejších vitamínov, minerálov, stopových prvkov a esenciálnych mastných kyselín spiruliny, dokáže pomôcť aj v kozmetickej a dermatologickej oblasti. Vnútorné použitie sa prejavuje v pružnejšej, hydratovanej a jemnej pokožke.

Užívanie spiruliny a vhodné dávkovanie

Spirulina je ideálna potravina pre vegánov a vegetariánov, pretože im dokáže plnohodnotne nahradiť proteíny živočíšneho druhu. Dokonca dokáže telu dodať oveľa viac proteínov než napríklad orechy. Už aj malé množstvo spiruliny, čo predstavuje okolo 2 až 3 gramov, predstavuje pre ľudské telo bohatý zdroj živín, ktorý sa vyrovná vysokej dennej dávke ovocia a zeleniny. Niet teda najmenších pochýb, že táto zelená superpotravina doslova valcuje rebríček tých najzdravších potravín sveta.

spirulina užvanie

Formy užívania

Užívanie spiruliny sa dá zvoliť pomocou rôznych doplnkov výživy, napríklad vo forme tabliet alebo prášku. Obľúbené je pridávanie zeleného prášku do rôznych zdravých nápojov, akými sú napríklad smoothie alebo aj svieže limonády. Niekedy sa so spirulinou stretnete aj pri pridávaní do klasických jedál, napríklad do polievok, pomazánok alebo šalátových dresingov.

Je obľúbená medzi športovcami a užívať ju môžu aj tehotné a kojace ženy, ktorým pomáha pri tvorbe materského mlieka a pre deti. Tým prospieva jej užívanie napríklad v súvislosti s lepšou koncentráciou a dobrými kognitívnymi vlastnosťami. Ideálna je aj pri držaní diéty, pretože vyváženie nutričných hodnôt spiruliny je vynikajúce. Rovnako ju konzumujú aj diabetici, ktorí majú problém s vysokou hladinu cukru v krvi.

Spirulina a jej vedľajšie účinky

Vedľajšie účinky spojené s užívaním spiruliny môžu pri prekročených dávkach spôsobiť v ojedinelých prípadoch tráviace ťažkosti alebo miernu nevoľnosť. Je preto vhodné, ak uvažujete nad užívaním takýchto výživových doplnok s akoukoľvek liečbou, aby ste sa poradili s lekárom alebo lekárnikom.

Spirulina je doplnkom potravy, ktorá sa odporúča užívať pre jej nespočetné množstvo vitamínov a ďalších zdraviu prospešných látok, ktoré nášmu organizmu poskytujú presne to, čo potrebuje pre pevné zdravie. Ak ste ju ešte stále nevyskúšali, určite si o nej viac prečítajte a využite jej výnimočné nutričné zloženie a výnimočné vlastnosti.