Vymeňte krekry za chutné a zdravé tekvicové semienka

Nielen jeseň je obdobím, kedy by sme si mali dopriať zdravú pochúťku, ktorou tekvicové jadierka nepochybne sú. Okrem ich typicky špecifickej orechovo horkastej chuti nás môžu očariť hlavne svojimi pozitívnymi účinkami na naše zdravie. Dokážu pomôcť preventívne pri celkovej imunite v sychravom počasí, lepšom trávení, udržaní si dobrého krvného tlaku, ale aj oveľa viac. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete všetko, čo by ste mali o tekvicových semienka naozaj vedieť.

tekvicové semienka

Typické vlastnosti tekvicových semienok

Tekvica ako taká je veľmi obľúbenou súčasťou v každej domácnosti. Jedlá z nej sú zdravé a chutné a dá sa pripraviť na veľa rôznych spôsobov. To isté platí aj pre semienka, ktoré tvoria jej neoddeliteľnú súčasť a sú plné hodnotných živín vlákniny, antioxidantov a prospešných rastlinných zlúčenín. Dajú sa konzumovať surové alebo pražené a majú pre naše zdravie veľmi pozitívne účinky. Majú veľmi príjemnú chuť podobnú orechom a väčšinou majú tmavozelenú až hnedo-sivú farbu. Sú ploché, oválne a medzi semienkami patria k tým väčším.

Dokonalé zloženie aktívnych látok pre zdravie

Tekvicové semienka obsahujú tie najrôznejšie vitamíny, minerály, nenasýtené mastné kyseliny, omega 3, omega 6 a omega 9, a tiež rôzne proteíny, karotény a enzým, a samozrejme vitamíny A, C, B1, B2, B3, B17 a vitamín E. Ďalej je tu zastúpený selén, vápnik, sodík, horčík, meď, železo, mangán a zinok. Takže aj malé množstvo týchto semienok vám dokáže poskytnúť značné množstvo zdraviu prospešných látok.

Zdravotné účinky tekvicových semienok

Tak ako každá zdraviu prospešná potravina či surovina aj tekvicové semienka môžeme smelo zaradiť k tým najzdravším doplnkom, ktoré dokážu obzvláštniť jedálniček, a zároveň podporia naše dobré zdravie. Pozrite sa, aké rôzne benefity vám môžu dopriať.

Ochránia telo pred zápalom

Vďaka vysokému zastúpeniu antioxidantov, karotenoidov a tiež vitamínu E, patria tekvicové semienka k plodinám, ktoré sú používané najmä v boji proti zápalovým ochoreniam. Zápal v tele vzniká pôsobením voľných radikálov. A práve na tie zaberá aktívne pôsobenie antioxidantov.

Ničia rakovinové bunky

V súvislosti so zápalom nadväzuje rast rakovinových buniek v ľudskom organizme. Tieto bunky totiž vznikajú pôsobením dlhodobého chronického zápalu, za ktorý zasa môže stres, zlá životospráva, nedostatočné množstvo rôznych vitamínov a minerálov. Preto aj tu zohráva veľkú úlohu množstvo antioxidantov a iných zdraviu prospešných látok, ktoré obsahujú tekvicové semienka. Môžeme tu spomenúť napríklad riziko rakoviny prsníka, žalúdka, prostaty alebo hrubého čreva. Tekvicové semienka môžu totiž pri pravidelnom užívaní spomaliť rast týchto množiacich sa rakovinových buniek.

Kardiovaskulárny systém pod kontrolou

Na to, aby nám srdce pracovalo, tak ako má, potrebuje dostatok rôznych minerálov a vitamínov. No medzi najdôležitejšiu látku, bez ktorej celý kardiovaskulárny systém zlyháva, je nedostatok horčíka. Ten je dôležitým prírodným zdrojom, vďaka ktorému vieme napomôcť lepšej regulácii krvného tlaku, zníženiu srdcových ochorení, lepšej priepustnosti ciev, ale aj regulácii hladiny cukru v krvi a tiež hladiny cholesterolu. Vo všeobecnosti je horčík obsiahnutý v tekvicových semienkach potrebný pre takmer viac než 600 rôznych chemických reakcií v ľudskom organizme.

tekvicové semienka účinky

Medzi ďalšie látky, bojujúce s problematickým kardiovaskulárnym systémom, môžeme spomenúť zdravé omega kyseliny, antioxidanty a zinok. V kombinácii s vyššie spomenutými účinkami horčíka tvoria spolu dokonalý celok aktívnych látok, pôsobiacich preventívne v boji s akýmikoľvek srdcovo-cievnymi ochoreniami.

Zdravé močové cesty a prostata

Zväčšená prostata a problémy s častým močením má v zrelšom veku takmer každý druhý muž. V niektorých prípadoch konzumácia tekvicových semienok pomohla obmedziť tento problém a tým celkovo zvýšila kvalitu života. Naproti tomu ženy trpia častejšie s problémom úniku moču a hyperaktívnym močovým mechúrom. Aj v tomto prípade je možné znížiť tento problém s doplnením tekvicových semienok do každodenného jedálnička.

Prevencia proti cukrovke

Dobrou správou je, že konzumácia tekvicových semienok je akousi prevenciou pred cukrovkou a samotným zvýšením hladiny cukru v krvi. Niektoré štúdie ukázali, že doplnenie tekvicových semienok alebo doplnkov, ktoré obsahovali výťažky z tekvicových semienok, dokázali znížiť hladinu cukru v krvi u pacientov, ktorí trpeli cukrovkou 2. typu.

Vlákninou pre zdravý tráviaci systém

Obsah vlákniny v tekvicových semienkach pôsobí veľmi efektívne na celý tráviaci systém. Vláknina je známa predovšetkým pre dobré trávenie a vyprázdňovanie. Ochraňuje črevá pred usadením rôznych rizikových látok, ktoré môžu vyvolať zápal a prejsť až do štádia rakoviny hrubého čreva.

Ideálne pri držaní diétneho režimu a chudnutí

Tekvicové semienka sú hotovým kúzelníkom. Dokážu váš žalúdok a trávenie dokonale okabátiť a vy máte po ich konzumácii dlho pocit sýtosti. Je to spôsobené rozložením niektorých látok, ktoré sa dlhšie dokážu v našej tráviacej sústave spracovať a úplne vytráviť.

Lepší spánok vďaka tekvicovým semienkam

Ďalšia aktívna látka, tryptofán, ktorý sa nachádza v tekvicových semienkach, je schopný pomôcť s problematickým zaspávaním. Ide o prírodný zdroj aminokyseliny, vďaka ktorej dokážeme zlepšiť kvalitu spánku a celkového nočného odpočinku pre ľudský organizmus. Odporúča sa zjesť približne 2 hrste tekvicových semien denne, aby sa tryptofán s pomocou zinku premenil na serotonín. Ten sa potom premení na melatonín, čiže hormón pôsobiaci na náš spánkový cyklus. Ako poslednou aktívnou látkou, potrebnou na zdravý spánok je aj horčík. Táto kombinácia látok pomáha ľuďom zlepšiť kvalitu spánku a prispievať tak aj k psychickej pohode.

Zdravé kosti a kĺby

V súvislosti s tekvicovými semienkami nemôžeme zabudnúť ani na pôsobenie horčíka na zdravie kostí a kĺbov. Ten pomáha s vyššou hustotou kostí a ich pevnosťou, čím dokáže predísť napríklad riziku vzniku osteoporózy.

Odporúčané dávkovanie a spôsob ich použitia a konzumácie

Všetky zdraviu prospešné vlastnosti tekvicových semienok využijete pre svoje zdravie vtedy, keď si denne doprajete približne dve hrste týchto semienok. V ideálnom prípade surové, nepražené a nesolené. Ale ak vám konzumácia nedochutenej verzie veľmi nechutí, môžete si ju dochutiť takpovediac po svojom. Stačí ich konzumovať napríklad v kombinácii s obľúbeným jedlom. Taktiež sa ich vôňa a chuť obohatí, a zároveň nestratíte veľa výživných látok, ak ich jemne opražíte veľmi krátko na suchej panvici.

tekvicové semienka užívanie

Tekvicové semienka patria k potravinám, ktoré naozaj jednoducho pridáte k akémukoľvek hotovému pokrmu. Najčastejšie sa okrem praženej osolenej verzie v podobe snacku stretneme s týmito semienkami aj ako súčasť krémovej tekvicovej polievky, súčasť rôznych šalátov alebo ako dekorácia akéhokoľvek jedla. Na pečive sú tiež často používanou posýpkou.

Zakúpiť sa dajú úplne jednoducho, takmer v každých bežných potravinách, v obchodoch zdravej výživy a samozrejme online cez rôzne e-shopy. Nájdete ich olúpané alebo so šupkou. Ich konzumácia je viac-menej bezpečná, no konzumovať by ich nemali deti do 3 rokov, pretože ide o alergénnu potravinu.