Mandľové maslo sa uplatní nielen ako maškrta, ale aj pri varení

Milujeme maškrtenie. Ak objavíme potravinu, ktorá poteší chuťové poháriky a navyše je o niečo šetrnejšia k postave než klasické sladkosti, je to dvojitý dôvod na radosť. Mandľové maslo patrí presne k takým dobrotám.

mandľové maslo

Orieškové maslá sa tešia čoraz väčšej obľube. Sú zdravšou alternatívou k sladkým nugátovým nátierkam, ktoré je ťažké pre ich lákavú chuť prestať ich jesť (to sa však môže ľahko stať aj pri orieškových maslách). Podstatný je však rozdiel v zložení. Tieto nátierky sú na rozdiel od masiel plné cukru a nezdravých tukov, množstvo výživných orieškov v pomere k nezdravým zložkám je pomerne zanedbateľné.

Prejsť na mandľové maslo je rozumnejšia voľba. Konečne si vychutnáte plnú chuť orieškov v zdravšej forme. Mandľové maslo totiž obsahuje poriadnu dávku výživných látok.

Mandľové maslo: zloženie

Kvalitné mandľové maslo rozoznáte, keď sa pozriete na štítok so zložením. Neobsahuje nič len jemne mleté mandle, prípadne štipku soli. Na trhu sú dostupné aj maslá s troškou sladidla, ako je javorový sirup či kokosový cukor, no ak chcete maškrtiť naozaj s čistým svedomím. Zložky ako cukor, glukózo-fruktózový sirup či palmový olej, vášmu zdraviu veľmi neprospejú.

Prečo si spomedzi orechových masiel vybrať práve mandľové?

Všetky druhy orechov sú nabité výživnými látkami. Kvalitné maslo z arašidov či lieskových orieškov tiež stojí za vyskúšanie. Mandle však zo širokej škály orieškov vynikajú vysokou koncentráciou vitamínov a minerálov.

Napríklad, v porovnaní s arašidovým maslom je mandľové maslo oveľa bohatšie na vitamíny, ale aj zdravé tuky, aj keď obsahujú takmer rovnaké množstvo kalórii.

Vitamíny, minerály, nutričné hodnoty mandľového masla

V 1 lyžici mandľového masla sa nachádza:

  • 98 kalórií
  • 3,4 g bielkovín
  • 3 g sacharidov
  • 9 g tukov
  • 0,7 g cukru
  • Vitamín E – 26 % dennej potreby v jednej porcii
  • Vitamín B2
  • Vláknina – 1,6 g
  • Minerály: horčík, draslík, mangán, železo, zinok, fosfor

Množstvo sodíka sa líši podľa toho, či máte mandľové maslo s obsahom soli, alebo bez nej.

Mandľové maslo je bohaté na mononenasýtené mastné kyseliny omega-3 a -6 v pomere, ktorý je pre človeka ideálny. Telo ich teda dokáže plne využiť vo svoj prospech. Je skvelým zdrojom energie, no pri dlhodobom užívaní vám prinesie oveľa viac.

Účinky mandľového masla

Doprajte si mandľové maslo pravidelne a v správnej kombinácii s inými zdravými potravinami a po čase objavíte jeho kúzlo. Jeho benefity pramenia z mandlí, preto si vyberajte mandľové maslo, ktorého zloženie nemá zbytočné prídavné látky.

Prevencia srdcovocievnych ochorení

To, že mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú v tak hojnom množstve v mandliach, majú priaznivý vplyv na zdravie srdca a ciev, je dokázané mnohými vedeckými štúdiami. Pomáhajú znižovať hladinu LDL cholesterolu v krvi a nahradiť ho “dobrým”, HDL cholesterolom. Po čase pomáhajú upraviť nepravidelný srdcový tep. Z dlhodobého hľadiska fungujú ako prevencia.

K zdraviu srdca a ciev pomáha vitamín E a L-arginín, ktoré zabraňujú usadzovaniu tukového povlaku v tepnách.

mandľové maslo účinky

Hladina cukru a prevencia diabetes

Magnézium je minerál, ktorý ovplyvňuje takmer všetky procesy v tele, vrátane spracovania cukru. Dávka horčíka, ktorú získate z dennej porcie mandľového masla, pomáha regulovať hladinu cukru v krvi, dokonca zvýšiť citlivosť na inzulín. Účinky mandlí na stav cukrovky dokázala aj štúdia. Pacienti s cukrovkou II. typu,, ktorých 20 % z denného kalorického príjmu tvorili mandle, po 4 týždňoch preukázali výrazný pokles hladiny cholesterolu v krvi a zlepšenie celkového zdravotného stavu.

Zdravé kosti

Mandľové maslo je kvalitným zdrojom vápnika, ktorý je nevyhnutný pre zdravie kostí. Vďaka obsahu magnézia sa vápnik z mandlí veľmi dobre vstrebáva.

Športový výkon a chudnutie

Málo cukru, veľa bielkovín, vlákniny a zdravých tukov. To sú vlastnosti potraviny, ideálnej na redukciu hmotnosti. Ak cvičíte, mandľové maslo vám dodá veľa energie a bielkovín potrebných na regeneráciu svalstva. Minerály pomáhajú telo chrániť pred svalovými kŕčmi. Mandľové maslo je vynikajúcou ingredienciou do proteínového drinku po tréningu.

Posilnenie imunity a prevencia chronických ochorení

Antioxidanty. Tých je mandľové maslo plné. Tieto látky chránia telo pred voľnými radikálmi, ktoré stoja za vývojom chronických ochorení, alergií, porúch imunity, chronických zápalov, dokonca aj rakoviny. Pomáhajú zmierniť následky oxidačného stresu, ktorý stojí za mnohými ťažkosťami, napríklad aj predčasným starnutím pokožky.

Nežiaduce účinky: pozor na alergickú reakciu

Mandle, tak ako všetky druhy orieškov, môžu vyvolať alergickú reakciu. Asi 30 % ľudí, ktorí sú alergickí na arašidy, trpia alergiou na madle. Buďte veľmi opatrní, najmä ak ste sa rozhodli podávať mandľové maslo po prvýkrát deťom – skúste najprv veľmi malé množstvo.

Alergická reakcia sa prejavuje nevoľnosťou, dýchavičnosťou, začervenaním očí, pier, jazyka, sťaženým prehĺtaním, svrbením, anafylaxiou.

Koľko mandľového masla je vhodné si dopriať?

Mandľové maslo je pochúťka! Preto je niekedy ťažké držať sa odporúčanej dennej dávky, ktorá by nemala prekročiť 2 lyžice. Tak, ako všetky orechové maslá, aj mandľové je veľmi sýte, kvôli vysokému obsahu tuku. To znamená, že aj 2 lyžice vás zasýtia medzi jedlami.

mandľové maslo užívanie

Mandľové maslo si obľúbite na dochutenie jedál

Môžete ním obohatiť aj hlavné jedlo, a to nielen sladké. Mandľovým maslom si môžete natrieť lievance, pridať si ho do raňajkovej kaše či müsli, alebo vylepšiť chuť ázijských jedál. Akýkoľvek sladký koláčik či sušienky pozdvihnete s mandľovým maslom na novú úroveň chuti a výživovej hodnoty.

Mandľové maslo si môžete vyrobiť aj doma. Potrebujete na do veľmi kvalitný mixér (kuchynský robot). Je to jednoduché:

  • Na raw verziu stačí vložiť mandle do mixéra a mixovať, až kým nie je konzistencia úplne jemná.
  • Jemným opražením, resp. pečením v rúre získajú mandle výraznejšiu chuť. Pečte ich pri teplote 150 °C asi pár minút, potom rúru vypnite a nechajte ešte niekoľko minút dopiecť. Kontrolujte, aby sa mandle nepripiekli.
  • Pražené mandle nechajte pred mixovaním vychladnúť.
  • Domáce mandľové maslo môžete vylepšiť štipkou soli (napr. himalájskej), ktorá zvýrazní orieškovú chuť. Prípadne pridajte trošku zdravého sladidla, kvalitného javorového sirupu, vanilkový extrakt, škoricu atď.

Ako skladovať mandľové maslo, aby sa nepokazilo? Pre domáce, aj kupované po prvom otvorení platí to isté. Mandľové maslo skladujte 3 týždne, v uzavretej (sklenenej) nádobe v chladničke.

Skúsenosti s mandľovým maslom

Ak si kupujete mandľové maslo po prvýkrát, recenzie vám pomôžu vybrať si podľa toho, akú preferujete hustotu, či máte radšej pražené mandle, ochutenie štipkou soli alebo maslo so sladidlom. Mandľové maslo chutí každému, kto miluje oriešky, sklamanie môže prísť, ak čakáte výrazne sladkú chuť. Sladšie produkty obsahujú ďalšie látky, čím sa znižuje kvalita zloženia.

Mandľové maslo je skvelá alternatíva sladkostí, ak si ho doprajete v rozumnom množstve. Kombinujte ho však so zdravými ingredienciami, ako je celozrnná múka či ovocie a vaše telo sa vám poďakuje.