Kešu maslo: Výživná lahôdka, ktorá nasýti, ozdraví aj zachutí 

Už ste o ňom počuli? Kešu maslo je dnes horúcim hitom zdravej výživy a stále častejšie sa s ním môžete stretnúť aj u nás. Je to len módna vlna, alebo ozajstná superpotravina, ktorá by mala mať miesto aj vo vašom jedálničku? Dnes sa tejto delikatese povenujeme bližšie.

kešu maslo

Kešu maslo: Čo to vlastne je?

Poznáte arašidové maslo? Určite áno! Táto hustá, charakteristicky sfarbená nátierka vznikne dokonalým zomletím orechov, ktorých olejnatá konzistencia tak dostáva vláčnu a poddajnú textúru podobnú klasickému mliečnemu maslu.

Kešu maslo je veľmi podobné. Vzniká zomletím čerstvých, pečených alebo pražených kešu orechov na hustú pastu, ktorá sa následne môže dochucovať a kombinovať s najrôznejšími pokrmami a potravinami. Predáva sa hotové, no môžete si ho celkom jednoducho vyrobiť aj sami: okrem samotných kešu orechov by po správnosti doň nemalo ísť vôbec nič. Stačí vám teda už len dobrý mixér a štipka trpezlivosti.

Hoci je u nás kešu maslo považované za pomerne exotickú záležitosť, v iných častiach sveta nejde o žiadnu novinku. V Spojených štátoch bolo už počas Studenej vojny práve konzervované kešu maslo jednou zo základných potravín v civilných zásobách na prežitie. S ohľadom na jeho vysoké výživné hodnoty sa, napokon, ani niet čomu čudovať.

Aké má kešu maslo zloženie a obsah výživových látok?

Orechy sú pre naše zdravie mimoriadne prospešné. Práve kešu medzi nimi patria k tým najzdravším, najobľúbenejším, ale v celosvetovom meradle aj najrozšírenejším. Ide vlastne o plody stromov ľadvinovníka západného, ktorý sa z Brazílie vďaka stredovekým moreplavcom dostal do celého sveta. Dnes sa mu darí aj v Indii, Juhovýchodnej Ázii či Afrike. Na Slovensku, žiaľ, jeho pestovaniu podnebie nepraje, a tak je u nás kešu pomerne vzácnou a drahou záležitosťou. S ohľadom na jeho výživové kvality sa však stále celkom oplatí.

Čo teda vlastne kešu orechy a maslo z nich obsahujú? V prvom rade ide o potraviny bohaté na mono-nenasýtené mastné kyseliny, ktorých obsahom kešu prekonáva väčšinu iných orechov. Nájdete v nich tiež vysoké koncentrácie minerálov a vitamínov – najmä železa, horčíka, vápnika či vitamínu B6.

Kešu maslo je tiež nezanedbateľným zdrojom proteínov (asi 18,2 g na 100 g) a vlákniny (3,3 g/100 g). Dodáva tiež veľa energie – až 566 kcal na 100 g. Takým veľkým množstvom sa ale na jedenkrát prejedať určite nebudete, netreba sa teda ani obávať, že z tejto potraviny ľahko priberiete. V porovnaní s inými typmi orechových masiel má dokonca kešu maslo nižší obsah tukov.

Aké má kešu maslo účinky na naše zdravie?

Kešu orechy sú plné látok, ktoré sa pri pravidelnej konzumácii môžu pozitívne podpísať na vašom zdraví a kondícii. V prípade kešu masla, ktoré je vlastne akousi koncentrovanou verziou týchto orechov, sú tieto benefity ešte výraznejšie.

Odborníci radia pre maximálny efekt voliť maslá zo „surových” plodov – uchovávajú si vyšší podiel aktívnych vitamínov a minerálov. V skutočnosti sa ale k 100 % surovým kešu orechom nedostanete a ani by ste po tom nemali túžiť – obsahujú totiž nebezpečné toxíny (urushiol). Kešu orechy predávané ako „raw” či „natural” teda bývajú obvykle jemne dusené, čím sa jed neutralizuje.

V každom prípade, aj šetrne pražené či pečené orechy maslu prepožičiavajú významné kvality, ktoré za jeho konzumáciu určite stoja. Tu je len zopár z mnohých zdravotných prínosov tejto potraviny:

Zdravé srdce

Mono-nenasýtené mastné kyseliny, na ktoré sú kešu orechy obzvlášť bohaté, významne prispievajú k zdraviu srdca a obehovej sústavy. Pomáhajú krotiť hladiny cholesterolu a triglyceridov, výživoví experti ich preto odporúčajú ako prevenciu infarktu, vysokého tlaku a iných srdcovo-cievnych chorôb.

Funkčný metabolizmus

Bohatý kokteil nutričných látok obsiahnutých v kešu masle je oporou pre zdravý metabolizmus. Okrem prevencie predčasného starnutia a civilizačných chorôb, napomáha táto potravina napríklad aj k prirodzene zvýšenému výdaju energie, čo sa vám bude hodiť pri chudnutí aj intenzívnom športovaní.

kešu maslo účinky

Zdravé kosti aj svaly

Kešu maslo je významným zdrojom magnézia (horčíku), ktoré je dôležité pre zdravie a vitalitu kĺbov a kostí. Najmä vo vyššom veku dochádza často k deficitu tohto minerálu, preto ho treba pravidelne dopĺňať správnou stravou. Kešu orechy sú bohaté aj na meď, ktorá prispieva k primeranej hustote kostí a ich odolnosti. Pomáhajú tiež budovať a udržovať svalovú hmotu

Bezproblémové trávenie

Vláknina je spoľahlivým pomocníkom zdravého trávenia, preto by sa na jej zvýšený príjem mal zamerať každý, kto trpí chronickými zažívacími ťažkosťami. Kešu maslo je na vlákninu pomerne bohaté, a tak je aj v tomto ohľade zdravšou alternatívou klasického masla a nátierok. Orechy a maslá z nich pomáhajú tiež predchádzať žlčovým kameňom.

Kešu maslo je zdravé aj vďaka svojmu rýdzo prírodnému zloženiu. Nemalo by obsahovať žiadne konzervačné látky, soľ ani cukor, farbivá ani stabilizátory. Neobsahuje ani palmový olej a vďaka 100 % rastlinnému zloženiu je tiež vhodné pre vegánov. Pozor si tak naň musia dávať len alergici.

Kešu maslo: Ako ho užívať a využívať?

Ako jesť orechy, to zrejme nikomu vysvetľovať netreba. Čo však s orechovým maslom? Jeho univerzálnosť a pestré možnosti využitia vás iste príjemne prekvapia. Tu je niekoľko praktických tipov, ako ho môžete použiť aj vy.

Ako nátierka

Podobne ako arašidové maslo, kešu maslo si môžete natrieť priamo na pečivo. Pre jeho neutrálnu chuť sa dá kombinovať na slano aj na sladko, vašej fantázii sa teda žiadne medze nekladú.

Do smoothie a šejkov

Ak sú súčasťou vášho jedálnička domáce smoothies či proteínové šejky, za lyžicu kešu masla môžete pokojne pridávať aj do nich. Skvelo sa hodia najmä do čokoládových, kokosových alebo vanilkových nápojov.

K ovseným vločkám

Ak ste si zvykli na výdatné raňajky z ovsených vločiek, lyžica kešu masla ich pozdvihne vo výživnosti aj chuti ešte o level vyššie.

Náhrada klasických mliečnych výrobkov

Kešu maslo sa teší obľube najmä u vegánov, ktorí ho využívajú ako náhradu za klasické mliečne maslo či smotanu. Dá sa z neho dokonca vyrobiť aj rastlinná náhrada syra.

Do dipov aj dresingov

Kešu maslo sa hodí aj ako špeciálna prísada do rafinovaných dipov či šalátových dresingov. Dobre si rozumie napríklad s kôprom, cesnakom, špenátom či paradajkami.

Na sladko

Orechové maslá sa často používajú aj v pečení. Dochutiť nimi môžete cookies, muffiny, brownie a množstvo ďalších klasických pochúťok, ktorým dodajú celkom nový šmrnc.

kešu maslo užívanie

Ako kešu maslo správne dávkovať a skladovať?

Aj dobrého veľa škodí, preto by ste to ani s konzumáciou kešu masla nemali preháňať. Pokiaľ nie ste práve uprostred tréningu na Spartan race, energeticky a nutrične si najskôr celkom vystačíte s 1-2 polievkovými lyžicami denne. No a ako ho správne skladovať?

Vďaka vysokému obsahu prírodných tukov je kešu maslo vysoko trvácne aj bez pridania umelých konzervantov. V špajze vám vydrží najmenej dva-tri mesiace, v chladničke pokojne aj pol roka. Samozrejme, dbajte na to, aby nebola nádoba s kešu maslom dlho na priamom slnku či blízko zdroja tepla. Prudké zmeny konzistencie mu veľmi nesvedčia. V mrazničke sa mu, naopak, nič zlé nestane, ak ho teda práve neviete využiť, odložte si ho pokojne na neskôr.

Na záver

Kešu maslo je výborný doplnok zdravého jedálnička každého aktívneho človeka. Dodá vám kopec energie, nabije váš organizmus cennými výživovými látkami a obohatí tiež vaše pokrmy či nápoje o novú chuť, ktorú si iste zamilujete. Či už si ho vyrobíte sami alebo dáte prednosť hotovej verzii z obchodu so zdravou výživou, šancu si od vás určite zaslúži.