Tekvica: Nie len chutná, ale aj mimoriadne zdravá

Vďaka jej charakteristickej farbe a tvaru ju dokáže rozpoznať už malé dieťa. Spája sa nám s jeseňou a zvykli sme si z nej robiť chutné prívarky, polievky aj koláče. Vedeli ste však, že okrem zaujímavého vzhľadu a príjemnej chuti je tekvica tiež zdrojom množstva zdraviu prospešných látok a vitamínov? Dnes si povieme, prečo by ste ju vo svojich jedálničkoch mali mať čo najčastejšie.

tekvica

Čo to je a aké druhy poznáme?

Keď sa povie ‚tekvica‘, väčšina z nás si automaticky predstaví veľkú dyňu sýto-oranžovej farby, akú deti zvyknú na Halloween premieňať na strašidelné dekorácie. Tekvica je však jednou z najrôznorodejších plodín na svete: môže mať stovky podôb, tvarov a veľkostí, líši sa aj chuťou či textúrou. Spomeňme aspoň niekoľko u nás známych typov:

Tekvica obrovská

Klasická oranžová tekvica, akú zvykneme na jeseň kupovať na výzdobu. Dužinu z nej však po vydlabaní určite nevyhadzujte – hoci chuťou môže za inými druhmi trochu zaostávať, stále je mnoho skvelých spôsobov, ako ju pripraviť chutne a výživne. Práve táto tekvica má tiež ideálne semienka vhodné na praženie.

Maslová tekvica

Má pozdĺžny hruškovitý tvar a svetlejšiu žltkastú farbu. Patrí k najobľúbenejším druhom tekvice pre svoju sladkastú chuť a šťavnatú dužinu, s ktorou sa ľahko pracuje. Výhodou je aj to, že má minimum semien. Výborne sa hodí do polievok a omáčok, zvykne sa tiež grilovať a je tiež ideálnou voľbou do koláča.

Tekvica hokkaido

Na prvý pohľad vyzerá ako zmenšenina tekvice obrovskej, no hokkaido (známa aj ako kuri tekvica) je celkom samostatný druh so špecifickou orieškovou chuťou a pevnou šťavnatou dužinou. V kuchyni má pestré využitie – varí sa, pečie sa, griluje sa, používa sa v celku aj rozmixovaná. Okrem oranžovej môže mať aj sivú či zelenú kôru.

Špagetová tekvica

Na pohľad si ju môžete pomýliť so žltou dyňou. No ako napovedá už jej názov, jedinečná je najmä svojou vláknitou textúrou. Obľubujú ju najmä vegáni ako náhradu za skutočné špagety, výborne však chutí aj v mäsových kombináciách. Pre dosiahnutie požadovaného efektu ju stačí upiecť – vláknitá dužina odpadá od kôry prakticky sama.

Patizón

Áno, aj toto ‚UFO‘ patrí k tekviciam. Hoci zaujme najmä tvarom, vďačný je aj svojou chuťou či nutričnou hodnotou. Pre jeho členitosť sa s ním trošku ťažšie pracuje, no po ošúpaní už je jeho spracovanie rovnaké ako v prípade iných tekvíc. Okrem využitia v omáčkach či prívarkoch sa zvykne aj vysmážať.

Cuketa

Priznajte sa, koľkokrát ste ju už omylom kúpili miesto šalátovej uhorky? Zelená a podlhovastá cuketa je v skutočnosti ďalším poddruhom tekvice. Obľúbená je najmä pre jednoduché šúpanie (konzumovať sa však môže aj so šupkou!), pri varení okamžite mäkne a jej jemná chuť umožňuje pestré spôsoby použitia.

Tekvice sú doma najmä v Strednej a Severnej Amerike, kde ich ako prví domestikovali miestni pôvodní obyvatelia. Pre svoju odolnosť a nenáročnosť sa však  hravo rozšírila do celého sveta a výborne sa jej darí aj takmer na celom území Slovenska. Možno vás tiež prekvapí, že hoci ju zvykneme považovať za druh zeleniny, z botanického hľadiska patrí skôr k ovociu.

Zloženie, obsah látok a účinky

Tekvica je úžasne tvárna a chutná potravina. Viete však, že jej konzumácia je tiež mimoriadne zdravá? Vďačí za to svojmu unikátnemu zloženiu a vysokému obsahu vitamínov. Z čoho teda tekvica pozostáva? V prvom rade je to voda, ktorá pri niektorých druhoch môže tvoriť až 94 % tekvice. Na 100 gramov ďalej priemerne pripadá 7 g sacharidov (z 2,8 g cukrov), 1 g bielkovín, 0,5 g vlákniny a 0,1 g tukov.

Tým najzaujímavejším na tekvici je však jej obsah vitamínov: v bohatom zastúpení tu nájdete najmä vitamín A (až 245 % referenčného denného príjmu), B1 (tiamín), B2 (riboflavín), B3 (niacín), B5 (kyselina pantoténová), B6 (pyridoxín), B9 (kyselina listová), ako aj vitamíny C, E a K. Tekvica je bohatá aj na minerály – obsahuje vápnik, sodík, fosfor, železo, draslík, horčík, mangán či meď.

Takáto nálož vitamínov a minerálov, samozrejme, prináša množstvo benefitov pre naše zdravie a celkovú kondíciu. Tu je aspoň niekoľko z nich:

Nepriberiete z nej

Nizučký kalorický index z tekvice robí ideálnu potravinu aj pre tých, čo dbajú na svoju postavu. Na 100 gramov tekvice v priemere pripadá len cca 25 kalórií, takže ide o pochúťku bez výčitiek. Zároveň tekvica dobre zasýti a vlákninou napomáha k zdravému tráveniu aj vyučovaniu.

Predchádza chronickým ochoreniam

Vysokým obsahom antioxidantov (najmä karotenoidov či beta-kryptoxantínu) tekvica pomáha redukovať oxidačný stres, ktorý vzniká z nadbytočných voľných radikálov v organizme. To je dobrá prevencia rôznych chronických ochorení, ale aj infarktov či rakoviny.

tekvica účinky

Zlepšuje imunitu

Bohatá nálož vitamínov obsiahnutá v tekvici je nabudzujúcim kokteilom pre imunitu. Dôležité sú najmä vitamíny A a C, ktoré sú stavebnými prvkami pri tvorbe bielych krviniek. Konzumáciou tekvice si tak môžete dopomôcť k lepšej ochrane pred infekciami aj rýchlejšiemu hojeniu rán.

Chráni zrak

Ako napovedá žiarivo oranžová farba tekvíc, tieto plodiny obsahujú veľa karotenoidov, čiže prírodných pigmentov a zároveň antioxidantov, ktoré si naše telo premieňa na vitamín A. Ten sa stará najmä o zdravie a ostrosť nášho zraku, pomáha predchádzať aj nebezpečným kataraktom.

Je vhodná v tehotenstve aj ako prvý príkrm

Vysoký obsah vitamínov a vlákniny robí z tekvice vhodnú a bezpečnú potravinu aj pre nastávajúce mamičky. Výborne doplní pestrý rad živín v tele matky aj rastúceho plodu. Tekvica je pre svoju jemnú chuť a pestrý obsah živín tiež jedným z prvých príkrmov, ktoré môžeme uviesť do jedálnička dieťaťa už v 6. mesiaci života.

Pomáha prostate aj plodnosti

Áno, aj páni by mali tekvicu zaradiť do svojho jedálnička. K zdravej prostate aj močovému mechúru im pomôžu najmä tekvicové semiačka bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Vyšším obsahom zinku tiež pomáhajú zlepšovať kvalitu spermií a s ňou aj plodnosť.

Použitie, príprava a recepty

Tekvica sa konzumuje v rôznych podobách a prevedeniach. Najčastejšie ide o samotné plody, ktoré sa môžu spracovať prakticky ľubovoľne: pečením, grilovaním, varením v celku aj v rozmixovanej podobe. Tu je niekoľko jednoduchých inšpirácií, ako si ju môžete pripraviť aj vy:

Tekvicové placky

Tekvicu očistíme, nastrúhame a necháme odtiecť prebytočnú vodu. Pridáme dve vajcia a hrnček polohrubej múky, soľ a korenie podľa chuti. Vysmážame na panvici do zlatista. Podávame s cesnakovo-jogurtovým dipom či čerstvým šalátom.

Tekvicový prívarok

Tekvicu očistíme a nastrúhame, pridáme do hrnca k opečenej cibuľke a podlejeme vodou. Dusíme do mäkka a potom zahustíme smotanou s trochou múky. Pre chuť môžeme pridať aj kôpor či cesnak. Podávame samostatne, s vajíčkom alebo fašírkou.

Tekvicový koláč

Nastrúhanú maslovú tekvicu (asi pol kila) zmiešame s 300g špaldovej múky, pridáme 100g cukru, lyžičku prášku do pečenia a trochu škorice či vanilky. Vmiešame dve vajcia a potom vylejeme na vymastený plech. Pečieme asi 30 minút do zlatista.

tekvica recepty

Alternatívne spôsoby užívania a skúsenosti

Okrem samotného plodu sa z tekvice konzumujú aj už spomínané semiačka, ktoré nemajú len skvelú chuť, ale aj množstvo zdravotných benefitov. Obľúbený je aj tekvicový olej, ktorý sa využíva v teplej aj studenej kuchyni, ako aj v kozmetickom priemysle. Dámy ho zvyknú používať napríklad aj ako zábal na vlasy.

Ďalšiu možnosť ponúkajú rôzne tekvicové kapsule a tabletky, ktoré prinášajú bohatý kokteil živín a vitamínov obsiahnutých v tekvici v koncentrovanej forme. Odporúčajú sa najmä na podpornú liečbu problémov s močovým a pohlavným ústrojenstvom – podľa skúseností by mali pomáhať napríklad aj s posilnením panvového dna a zmiernením inkontinencie.  No a stretnúť sa môžete aj s tekvicovým ovocným čajom. Obľúbený je najmä v kombinácii s kurkumou či ibištekom. Má vraj skvelé protizápalové účinky a posilňuje tiež imunitu.

Či už si pre svoju dávku tekvice pôjdete do zelovocu, čajovne alebo lekárne, táto zdravá a obľúbená plodina by mala jednoznačne patriť aj do vášho jedálnička.