Ashwagandha – vyskúšajte liečivé účinky starovekej byliny

Ashwagandha označovaná aj ako indický ženšen, je prastará bylina, ktorá rastie v oblasti Indie, Stredného Východu a v niektorých častiach Afriky. Jej korene sa po stovky rokov využívajú pre svoje široké spektrum zdravotných účinkov. Pomôcť môže pri strese, ale tiež na kožné problémy či tráviace ťažkosti a iné. Latinský názov tejto rastliny je Withania Somnifera a niekedy sa nazýva aj ako Vitánia opojná.

Čo je ashwagandha?

Ako sme už v úvode spomenuli, ide o liečivú bylinu, ktorá sa využíva už mnoho storočí a má veľmi dlhú tradíciu v ajurvéde. Ide o jednu z najdôležitejších bylín v ajurvédskom systéme liečenia, ktorý sa začal praktizovať už pred viac ako 3000 rokmi v Indii. Názov ashwagandha označuje zápach koreňov tejto rastliny, ktorý pripomína pach koňa – ashwa je označenie pre koňa.

Čo v sebe ukrýva?

Ashwagandha obsahuje množstvo látok, ktoré majú na naše zdravie pozitívne účinky, pričom najviac sa ich nachádza v jej koreni. V ashwagandhe nájdeme flavonoidy, alkaloidy aj taníny, ale tiež v sebe ukrýva saponíny a steroidné laktóny.

Rastlinné flavonoidy sú známe svojimi antioxidačnými účinkami a pôsobia tiež antisepticky, ale dokážu tiež bojovať proti vírusovým a bakteriálnym ochoreniam. Vďaka obsahu alkaloidov patrí táto bylina k vhodným prostriedkom na posilnenie obranyschopnosti nášho organizmu. Okrem spomínaných látok sa v koreni ashwagandhy ukrývajú tiež rôzne minerálne látky, napríklad železo, vďaka čomu je táto bylina vhodná aj pri anémii.

Účinky Ashwaghandy

Ako sme už spomenuli, Ashwagandha vám môže pomôcť s viacerými zdravotnými ťažkosťami. Poďme sa teda pozrieť podrobnejšie na účinky tejto starovekej byliny populárnej predovšetkým v ajurvédskej medicíne.

Znižovanie hladiny cukru v krvi

Niekoľko štúdií preukázalo, že ashwagandha môže znižovať hladinu cukru v krvi, a to nielen u zdravých ľudí, ale aj u ľudí trpiacich cukrovkou.

Redukuje stres a úzkosť, pomáha proti depresii

Ashwagandha je azda najznámejšia práve vďaka svojim účinkom pri redukovaní stresu a úzkosti. Pomôcť môže aj pri nespavosti a iných psychických ťažkostiach. Napríklad tiež môže znížiť výskyt depresie, avšak táto oblasť jej pôsobenia nie je ešte dostatočne preskúmaná.

Pomoc pri chudnutí

Výsledky jednej štúdie preukázali, že ľudia trpiaci nadváhou a úzkosťou, ktorí počas ôsmich týždňov užívali ashwagandhu, za toto obdobie schudli v priemere jeden až dva kilogramy. Hoci ide o celkom zaujímavý úbytok hmotnosti, nie je jasné, či by k takému úbytku došlo aj u ľudí s nadváhou, ktorí úzkosťou netrpia.

Môže pôsobiť proti rakovine

Štúdie na zvieratách ukázali, že withaferín, teda látka, ktorú ashwagandha obsahuje, spomaľuje rast nových rakovinových buniek. Tieto výskumy realizované na zvieratách preto navrhujú, aby sa bylinka využívala pri liečbe niektorých typov rakoviny – napríklad rakoviny prsníka, pľúc, hrubého čreva, mozgu či vaječníkov.Samozrejme, keďže išlo o štúdie na zvieratách, bude potrebný podrobnejší výskum zameraný na ľudí.

Znižuje hladinu kortizolu

Kortizol je stresový hormón, ktorý je však u niektorých ľudí chronicky zvýšený, čo spôsobuje zvyšovanie hladiny cukru v krvi a následné ukladanie tukov v oblasti brucha. Viaceré výskumy preukázali, že ashwagandha pomáha redukovať hladinu kortizolu v krvi. V jednej štúdii, ktorej sa zúčastnili chronicky vystresovaní dospelí ľudia, sa ukázalo, že užívanie výživového doplnku s obsahom ashwagandhy znížilo hladinu kortizolu v ich krvi až o 30%.

Zlepšenie športového výkonu

Zaujímavé je zistenie jednej štúdie, ktorá sa venovala sledovaniu výkonu pri aeróbnej aktivite u ľudí užívajúcich ashwagandhu. Ukázalo sa, že športovci, ktorí užívali ashwagandhu sa pri behu na bežeckom páse vyčerpali neskôr. Ich výdrž sa síce zvýšila len mierne, no predsa sa zvýšila. Pozorované bolo aj menšie zvýšenie výkonu pri dlhých behoch u netrénovaných ľudí.

Zlepšuje mužskú plodnosť

Ashwagandha je súčasťou viacerých výživových doplnkov určených na podporu plodnosti u mužov. Môže totiž zvýšiť hladinu testosterónu a tým dopomôcť k lepšiemu zdraviu reprodukčných orgánov. Štúdia, ktorej sa zúčastnili neplodní muži, ukázala, že po užívaní tejto byliny sa zvýšil počet i pohyblivosť ich spermií.

Môže zvýšiť objem svalov a silu

Výsledky jedného výskumu ukázali, že užívanie ashwagandhy môže zlepšiť našu fyzickú silu. Štúdie sa zúčastnili zdravá muži, ktorí užívali koreň z ashwagandhy, pričom už za 30 dní sa zvýšila ich fyzická sila. Z ďalšej štúdie vyplynulo, že ľudia užívajúci túto bylinu mali po istom čase aj väčší objem svalov.

Bojuje proti zápalom

Niekoľko štúdií na zvieratách preukázalo vplyv ashwagandhy na zmierňovanie zápalových procesov. Z výskumov na ľuďoch vyplynulo, že bylina zvyšuje aktivitu buniek zodpovedných za boj s infekciami.

Znižuje cholesterol v krvi

Užívanie prípravkov s obsahom ashwagandhy má nielen protizápalové vplyvy, ale tiež pomáha zlepšiť zdravie nášho srdca tým, že znižuje hladinu cholesterolu a trigylceridov v krvi.

Redukcia tuku

Ashwagandha môže mať mierne účinky na redukciu tuku.Preukázala to štúdia, ktorej sa zúčastnili ľudia s rôznymi hmotnosťami a rôznymi postavami. Po 12 týždňoch účastníci štúdie stratili priemerne 0,6% tuku. U kontrolnej skupiny, ktorej podávali namiesto ashwagandhy len placebo, neboli takéto zmeny viditeľné. Štúdia však nebola zameraná na chudnutie, a tak je túto oblasť pôsobenia ashwagandhy potrebné podrobnejšie preskúmať.

Zlepšuje funkcie mozgu a pamäť

Štúdie na zvieratách ukázali, že ashwagandha môže zlepšiť pamäť a funkcie mozgu spôsobené ochoreniami alebo zraneniami. Na účely zlepšovania pamäti sa používa aj v indickej ajurvéde, avšak pôsobenie tejto bylinky na funkcie mozgu ľudí neboli stále dostatočne vedecky preskúmané. Niektoré štúdie na ľuďoch však preukázali vplyv užívania koreňa z ashwagandhy na zlepšenie sústredenosti.

Pomoc pri artritíde

Ashwagandha je považovaná za bylinku, ktorá vám pomôže uľaviť od bolesti. Vplýva totiž na nervový systém a zamedzuje vysielaniu signálov bolesti. Keď to spojíme s jej protizápalovými účinkami, stáva sa z nej vhodný prostriedok na boj s rôznymi formami artritídy.

Aké sú vedľajšie účinky a pre koho nie je vhodná

Užívanie ashwagandhy a prípravkov s jej obsahom nie je vhodné pre každého, pretože tak, ako je to pri mnohých iných bylinách, aj pri ashwagandhe sa môžeme stretnúť s viacerými vedľajšími účinkami. Ashwagandhu by určite nemali užívať tehotné a dojčiace ženy, pretože existuje niekoľko záznamov, podľa ktorých mohlo užívanie tejto bylinky spôsobiť potrat. O vplyve ashwagandhy na dojčené dieťa neexistujú žiadne výskumy, a tak sa radšej jej užívanie v období dojčenia neodporúča.

U pacientov trpiacich cukrovkou treba byť s užívaním ashwagandhy opatrní, nakoľko znižuje hladinu cukru. To môže zvýšiť účinok niektorých liekov na diabetes a spôsobiť, že hladina cukru v krvi bude príliš nízka. Preto si v prípade, že máte cukrovku a chcete užívať ashwagandhu, pravidelne sledujte hladinu cukru v krvi.

Pri vysokom alebo nízkom krvnom tlaku by ste mali byť tiež s užívaním ashwagandhy opatrný, nakoľko bylina môže znížiť krvný tlak. Preto ak máte nízky tlak, buďte s prípravkami s jej obsahom opatrný. Rovnako to platí aj pre pacientov s vysokým tlakom, ktorí užívajú lieky na jeho zníženie. Ashwagandha totiž môže zosilniť ich účinok a spôsobiť až príliš nízky tlak.

Keďže ashwagandha môže spomaliť centrálny nervový systém, nie je odporúčané jej užívanie pred plánovaným chirurgickým zákrokom. Mohlo by totiž dôjsť k zosilnenému účinku anestézie, a tak aspoň dva týždne pred operáciou vysaďte prípravky s obsahom ashwagandhy.

Ako užívať Ashwaghandu

Ashwagandhu nájdete na trhu v rôznych formách, najčastejšie v podobe kapsúl, tabliet či čistého prášku z koreňa. Výnimkou však nie sú ani tekuté formy doplnkov s touto bylinkou. Ashwagandha však môže byť aj súčasťou rôznych výživových doplnkov. Celkom obľúbený je napríklad ajurvédsky kávovinový nápoj s jej obsahom.

Čistý prášok z ashwagandhy si môžete pripraviť ako čaj alebo ho rozmiešate v nejakom nápoji. Keďže takýto čistý prášok nie je veľmi chutný a jeho chuť je výrazne horká, odporúča sa rozmiešať napríklad v ovocnej šťave. Prášok z ashwagandhy má svoj typický konský zápach, ktorý môže zmierniť aj príprava v mlieku, a to tak, že jednu čajovú lyžičku uvaríte v mlieku a osladíte medom. Čo sa týka dávkovania čistého prášku z tejto byliny, denne by ste nemali prekročiť 5 gramov. V prípade, že sa rozhodnete užívať niektorý z množstva výživových doplnkov z ashwagandhy, riaďte sa pokynmi výrobcu a neprekračujte dennú odporúčanú dávku.

Zhrnutie na záver

Ashwaghanda je staroveká indická bylina, ktorej koreň sa už po stáročia využíva pre svoje široké pôsobenie na ľudské zdravie. Najčastejšie sa bylina používa na zmiernenie úzkostí a stresu a pomôcť môže aj pri nespavosti. Veľkej obľube sa tešia aj výživové doplnky s jej obsahom, ktoré sú určené na zlepšenie mužskej plodnost a potencie. Pomôže však aj pri vysokom cholesterole, zníži hladinu cukru v krvi a je prospešná aj v boji proti zápalom, či ako prevencia ich vzniku. Formy, v akých ju nájdete na trhu sú rôzne, a je len na vás, akej z nich dáte pri výbere prednosť.2. Kašičku môžete rozriediť vodou, džúsom alebo šťavou.