Superzdravá quinoa je skvelá pre diabetikov, celiatikov aj na chudnutie

Quinoa patrí v našich jedálnych lístkoch k pomerne novým plodinám. Prenikala k nám postupne a najskôr sa začala objavovať ako príloha k jedlám, na ktoré sme už v minulosti boli zvyknutí. Dnes ju označujeme i za jednu z najzdravších plodín na svete a svoje dobré meno nezískala len tak pre nič za nič.

Už v dávnych dobách bola quinoa potravou Inkov v drsných podmienkach Ánd. Prezradíme vám o quinoe všetko, čo potrebujete vedieť. Ak ste ju zatiaľ do svojho jedálneho lístka nezaradili, nastal ten pravý čas na zmenu.

Čo je to quinoa?

Quinoa alebo tiež mrlík čílsky je jednoročná rastlina, ktorá dorastá až do výšky jedného metra. V extrémnych prípadoch boli zachytené rastliny, ktorých dĺžka dosahovala 2 metre. Rastlina quinoy je zaujímavá pre svoje krásne sfarbené kvety, ktoré v mnohých prípadoch nadobúdajú fialovú farbu. Kvety sa vyskytujú v okvetiach a plodom je nažka a zaujímavosťou je, že semená sú chránené povlakom.

Povlak obsahuje chemické látky saponíny, ktoré spôsobujú horkú chuť a majú semená ochrániť. Pred konzumáciou je samozrejme nutné povlak odstrániť a možné je to hneď dvomi cestami. Je možné ho odstrániť mechanicky (oškriabanie) alebo chemicky tak, že sú semená namáčané vo vode.

Pestovanie quinoy

V oblasti pestovania je quinoa naozaj nenáročnou obilninou a preto sa už objavili špekulácie, že táto plodina z Južnej Ameriky by sa mohla pestovať v našich európskych podmienkach.

Quinoa obľubuje ílové a hlinené pôdy. Ako rastlina nie je náročná na kyslosť či salinitu a veľmi dobre sa vie vyrovnať s premenlivými podmienkami prostredia, čo znamená, že sa vyrovná aj s prípadnými teplotami pod nulou. Jej semená pri klíčení obľubujú chladné prostredie, rastlina však neznesie nadmernú vlhkosť. Problémom však je, že zatiaľ nie sú vytvorené špeciálne herbicídy, ktoré by zabránili, aby quinoa bola zadusená popínavými rastlinami a burinou.

Aké látky obsahuje quinoa?

Quinoa obsahuje naozaj bohaté zastúpenie bielkovín rastlinného pôvodu. Bielkoviny patria medzi makroživiny, ktoré naše telo nevyhnutne potrebuje pre stavbu svalových vlákien.

Okrem toho je bohatá na minerálne látky, predovšetkým vápnik, fosfor, mangán a horčík. Vďaka tomu sa quinoa dokáže postarať o zdravie kostí aj zdravý a pokojný spánok.

Vysoký podiel vlákniny má pozitívny vplyv na dobré trávenie. Vitamíny C a E sa zasa postarajú o zdravie pleti.

Za zmienku tiež stojí fakt, že obsahuje vysoký podiel komplexných sacharidov. Vďaka tomu quinoa mnohým ľuďom pomáha bojovať s prebytočnými kilami. V prípade, že sa chystáte na chudnutie, quinoa je tou správnou plodinou pre vás. Vysoký podiel vlákniny a komplexných sacharidov zabezpečí, že pocit sýtosti sa dostaví rýchlejšie. Nebudete tak vystavení zbytočnému hladovaniu, ktoré v konečnom dôsledku vždy vedie k jojo efektu a nemá vplyv na redukciu tukového tkaniva.

V porovnaní s inými obilninami ako ryža či kukurica má vysoký podiel antioxidantov. Antioxidanty sú látky, ktoré pôsobia v našich bunkách proti oxidačnému stresu, ktorý v mnohých prípadoch môže stáť za vznikom rakovinových buniek.

Oxidačný stres vzniká v bunkách organizmu vonkajšími vplyvmi prostredia, ale samozrejme sú zaň zodpovedné i naše zlozvyky, ako je napríklad fajčenie či konzumácia alkoholu.

Quinoa a jej účinky

Zaujímavý nutričný profil quinoy predznamenáva množstvo pozitívnych účinkov na telo.

Aké účinky môžete od quinoy očakávať, ak sa rozhodnete zaradiť ju do svojej stravy?

  • Pôsobí protizápalovo a rovnako dokáže zmierniť prejavy zápalových procesov v organizme.
  • Je prirodzene bezlepková, takže jej konzumácia sa nemusia báť ani ľudia, ktorí vo svojom jedálnom lístku lepok neznesú z dôvodu alergie, intolerancie či celiakie.
  • Pomáha zlepšiť pohyblivosť čriev vďaka vysokému obsahu vlákniny a tým dokáže bojovať proti karcinómu hrubého čreva, ktorý v našich podmienkach patrí medzi najfrekventovanejšie.
  • Obsahuje omega-3 mastné kyseliny, ktoré pozitívne vplývajú na srdcovo-cievnu sústavu.
  • Vďaka vysokému podielu horčíku upokojuje podráždený nervový systém.
  • Má nízky glykemický index, vďaka čomu je vhodnou voľbou pre pacientov trpiacich cukrovkou.
  • Dokáže znižovať vysoký krvný tlak.
  • Podporuje rast svalovej hmoty vďaka vysokému obsahu rastlinných bielkovín.
  • Vysoký obsah železa chráni červené krvinky a podporuje tvorbu hemoglobínu.
  • Obsahuje molekuly kvercetin a kempferol, ktoré sa zaraďujú medzi chemické látky s názvom flavonoidy. Tieto látky majú preukázané antidepresívne, protirakovinové, antivírové a antibakteriálne účinky.

Quinoa a nežiadúce účinky

Každá plodina sa vyznačuje i prípadnými nežiadúcimi účinkami, ktoré sa v jej prípade môžu objaviť. Quinoa nie je potravinou, ktorá pochádza z našich zemepisných šírok, preto je dobré zistiť, či netrpíte alergiou na niektorú zložku, ktorú obsahuje.

Rovnako sa môže vyskytnúť nadúvanie a plynatosť, pretože quinoa je známa vysokým obsahom vlákniny. Vzhľadom na to, že prirodzene znižuje krvný tlak, pozor by si mali dať pacienti s nízkym krvným tlakom.

Recepty z quinoy na sladko aj slano

Výhodou je, že quinou pripravíte na sladko i na slano. Ak sa rozhodnete pre slanú variantu, premyte quinou teplou vodou a varte približne 15 minút. Pri varení myslite na to, že na 1 diel tejto patria 2 diely vody.

Quinou potom môžete dochutiť rôznymi bylinkami či koreninami ako je napríklad kurkuma a podávať ako prílohu k mäsovým jedlám. Alebo orestujte na troche slnečnicového olivového oleja zeleninu ako je cuketa, paprika či cibuľka, zmiešajte s uvarenou quinou a na svete je výborne quinoito, ktoré vás zasýti na dlhý čas.

Quinou môžete miesto vody uvariť v mlieku a počkať, kým nezíska kašovitú konzistenciu. Do kaše pridajte škoricu, oslaďte lyžicou kvalitného medu, ozdobte lesným ovocím a výživná raňajková kaša je na svete.

Alebo vylejte celú zmes do zapekacej misy, ozdobte ovocím podľa vlastného výberu a nechajte zapiecť.

Quinoa poskytuje neuveriteľné množstvo nápadov ako s ňou experimentovať.