Chcete skvelú imunitu vďaka hlive ustricovej? Vyťažte z nej všetky účinky pre zdravie!

Každý človek sa už určite stretol s hlivou ustricovou a vie čo to o jej účinkoch na ľudské zdravie. Prečítajte si niečo viac o tejto úžasnej superpotravine, ktorá vám zabezpečí dokonalú imunitu a vyskúšajte niektorý z našich chutných hlivových receptov.

Na prvý pohľad jedinečná huba pripomínajúca plávku alebo ustrice, no rastúca v zhlukoch na kmeňoch listnatých stromov od jari až do jesene, alebo na špeciálnom substráte.To je základný znak hlivy ustricovej (Pleurotus ostreatus). Okrem prospechu pre ľudské telo má táto huba význam aj ekologický. Huby totiž všeobecne pôsobia ako filter prostredia, v ktorom rastú.

hliva ustricová

Nekonečné množstvo zdraviu prospešných látok ukrytých v malej drevokaznej hube

Dalo by sa povedať, že hliva ustricová parazituje na stromoch podobne, ako napríklad imelo biele. Rastie na strome, z ktorého si berie všetky živiny potrebné na jej rast. A keďže ide o organizmus, ktorý nemá vlastnú schopnosť premeny anorganických látok na látky organické vďaka fotosyntéze, pretože neobsahuje dôležité zelené farbivo – chlorofyl, vysáva doslova tieto látky z kmeňa hostiteľského stromu.

Takýmto spôsobom si hliva dokáže zabezpečiť svoj rast a ďalej vytvárať látky, vďaka ktorým je pre ľudí tak efektívna. Ide predovšetkým o beta glukány a tiež vitamíny C, B, K, D, mastné kyseliny, stopové prvky, chróm, vlákninu, proteíny, selén, zinok alebo jód, železo a meď.

Samotný betaglukán je veľmi prospešná látka, ktorá podporuje náš imunitný systém tak dokonale ako máloktorá potravina. Pri pravidelnom užívaní je táto látka nápomocná pri posilnení odolnosti voči najrôznejším typom vírusov a baktérií, ale aj proti zápalom. Tie zasa úzko súvisia s tvorbou rakovinových buniek. Imunoglukán je naozaj extrémne prospešnou látkou ukrytou v hlive ustricovej.

S čím všetkým si poradí, alebo jej najlepšie účinky na naše zdravie

O všeobecných zdravých účinkoch hlivy ustricovej sa už toho napísalo veľa. Zhrňme si len pár základných faktov, ktoré vás presvedčia o jej výnimočnosti pre vaše zdravie:

Celková imunita ľudského tela

– lepšia imunita a odolnosť voči baktériám, vírusom, alergiám a parazitom

– znižovanie chronických zápalových procesov, ktoré sú hlavným spúšťačom vzniku rakoviny

– čerstvé huby sú skvelým zdrojom kyseliny listovej, ktorá podporuje celkovú imunitu

– v kombinácii s vitamínom C dokonale chráni telo pred chrípkovými ochoreniami a nachladnutím

Zdravá pokožka celého tela

– predchádzanie rôznym kožným chorobám, ekzémom a plesniam

– pôsobí na pružnosť pokožky a zachovanie jej elasticity

Stabilita tráviaceho traktu

– dokáže rozkladať niektoré toxické chemikálie v tele

– preventívne pôsobí pred vznikom cukrovky

– hubová vláknina podporuje lepšie trávenie a následne vylučovanie

– keďže obsahuje málo kalórií, je ideálnym doplnkom pri diétach a zdravom stravovaní

Správne fungovanie cievneho systému

– statíny, zlúčeniny vyprodukované hlivou ustricovou dokážu znižovať zlý cholesterol v cievach

– pôsobí na celkové fungovanie cievneho systému, a to vplýva na činnosť srdca a chráni pred ochoreniami kardiovaskulárneho systému

hliva ustricová účinky

Nemala by chýbať v žiadnej zdravej kuchyni

Pri použití hlivy ustricovej v kuchyni možno vyzdvihnúť jej úžasnú vlastnosť, ktorou je schopnosť udržať v sebe zdraviu prospešné látky aj pri úprave teplom či sušením.

Na konzumáciu sú vhodné všetky jej časti, teda klobúčik aj stonka. V stonke je dokonca najviac zastúpený vyššie spomenutý beta glukán. Čo sa týka jej čerstvosti, ideálne sfarbenie zdravej hlivy ustricovej je od bledosivých až po hnedé odtiene, práve farba veľmi napovedá o jej kvalite. Taktiež je dobré vyberať si hlivy, ktoré voňajú príjemne aromaticky, typickou hubovou vôňou. Hlivy bez tejto vône sú dlhší čas skladované a často krát už aj menej pružné. Dlhé skladovanie pôsobí na ich rýchlejšie pokazenie a absorbciu vôní okolitých aromatických potravín.

Z klasických hlivových receptov sú azda najznámejšie recepty na hlivový perkelt alebo paprikáš, na hlivu na smotane alebo hlivový guláš. Táto cenná huba dokáže v mnohých prípadoch nahradiť mäso a mäsové výrobky. Stačí ju krátko podusiť, marinovať alebo grilovať, čím sa zvýši jej jemnosť a pridávať do akéhokoľvek jedla ako hlavnú súčasť, alebo ako prílohu. Medzi najznámejšie formy jej použitia sú v čerstvom stave alebo sušená hliva. Mrazením stráca svoj tvar aj štruktúru.

Za vyskúšanie tiež stojí vynikajúca a rýchla krémová polievka z hlivy, na ktorú budete potrebovať iba cibuľku, hlivu ustricovú, sladkú smotanu a niekoľko zemiakov. Postup je jednoduchý. Na cibuľke osmažíme nakrájanú čerstvú alebo sušenú, vopred namočenú hlivu. Pridáme nakrájané zemiaky, osolíme, okoreníme a uvaríme, až kým nebude všetko mäkké. Následne rozmixujeme ponorným mixérom. Pridáme sladkú smotanu na varenie, premiešame a výborná zdravá polievka je hotová.

Veľmi rýchla a ľahká náhrada cenných látok vďaka výživovým doplnkom

Doplniť si cenné látky, ktoré obsahuje hliva ustricová je veľmi jednoduché a efektívne predovšetkým vďaka užívaniu výživových doplnkov, ktoré obsahujú všetky jej zdraviu prospešné vitamíny a minerály. Na trhu je výber z mnoho značiek týchto kvalitných výrobkov. Siahnuť môžete po klasických tabletkách alebo kapsuliach, v ktorých je obsiahnutá bežná odporúčaná denná dávka.

hliva ustricová použitie

Účinky beta glukánu možno ešte viac zefektívniť tým, že spolu s ním začnete užívať aj probiotiká. Predídete tak napríklad problémom s trávením, posilníte zdravú činnosť čriev a vybudujete si lepšiu imunitu celého tela, pretože zdravé trávenie a vstrebávanie potrebných vitamínov začína práve v tráviacom systéme. Taktiež je často doplnené užívanie hlivy ustricovej spolu s rakytníkovým olejom.

Tento elixír vitamínov v podobe doplnenia výživných látok, z hlivy ustricovej, určite nie je na zahodenie. Samotnú hlivu ustricovú v čerstvom alebo sušenom stave, ako aj jej najrôznejšie doplnky, možno kúpiť v potravinách, bio obchodoch, v lekárni alebo online na rôznych eshopoch a portáloch o zdravej výžive.

Veľmi malé vedľajšie účinky

Na vedľajšie účinky by si mali dať pozor hlavne ľudia s alergiou na spóry alebo ľudia s citlivým žalúdkom. Najvhodnejšie je konzumovať ich najskôr v malom množstve.

Čo sa týka alergie na spóry, ich najväčší vplyv sa vyskytuje najmä pri samotnom zbere týchto húb a ohrození nie sú ani tak spotrebitelia ako samotní zamestnanci takýchto hlivových fariem.

Domáce pestovanie hlivy je jednoduchšie, než si myslíte

Ak vás hliva natoľko zaujala, že ju budete chcieť mať doma a pestovať si ju, určite stojí za vyskúšanie najskôr tá najjednoduchšia metóda, hotový naočkovaný substrát. Kúpiť sa dá v záhradkárskom obchode a okrem chladnejšej tmavšej miestnosti už nič iné nepotrebujete. O niečo zložitejší postup je samotné očkovanie do kmeňa stromu a následná starostlivosť o celú výsadbu.

Dokonalé zdravotné účinky hlivy ustricovej boli známe už odpradávna. Nie nadarmo bola dokonca istý čas používaná aj ako platidlo. Jej benefity pre zdravý organizmus sa stali veľmi cenným zdrojom, ktorý je vyhľadávaný po celom svete. Hlivy je približne 40 druhov a samotná hliva ustricová si takto vybudovala status najviac používanej huby na celom svete. Okrem nej je podobnou hubou napríklad tiež veľmi obľúbená huba shiitake.