Zinok pomôže s vypadávaním vlasov aj s inými problémami. Takéto sú jeho účinky

Zinok je stopový prvok, ktorý je dôležitý pre viaceré aktivity v našom tele. Koncentruje sa hlavne vo svaloch, kostiach, koži, ale aj v obličkách a v pankrease, v očiach a u mužov tiež v prostate. Naše telo pre správne fungovanie nepotrebuje prijímať vysoké dávky zinku, no jeho vplyv na náš organizmus je veľmi významný. Dôležitý je napríklad na dobré hojenie poranení a podporuje zdravie pokožky, vlasov i nechtov.

zinok

Ak sa chcete dozvedieť, na čo všetko je zinok dobrý, aké sú prírodné zdroje zinku a aké je dávkovanie a užívanie zinku, všetko potrebné sa dozviete v našom článku. Pozrieme sa tiež na to, ako sa môže nedostatok zinku prejavovať a aké majú s užívaním zinku ľudia skúsenosti.

Čo je zinok a aká je jeho úloha v našom tele

Zinok, ako sme už spomenuli, je esenciálny stopový prvok, ktorý zohráva dôležitú úlohu pri viacerých procesoch v našom tele. Zaujímavosťou je, že sa podieľa na stimulácii aktivity asi sto enzýmov v našom organizme. Keďže si naše telo nedokáže vyrobiť zinok samo, musíme ho prijímať v strave, prípadne aj v rôznych doplnkoch výživy.

Zinok je v našom tele podstatný hlavne pri enzymatických reakciách, ale aj na správne fungovanie imunitného systému, syntézu DNA, hojenie rán, rast a vývoj, syntézu bielkovín a iné ďalšie procesy. Tento minerál je podstatný aj pre zdravie našej pokožky, vlasov a nechtov a podieľa sa na delení a raste buniek.

Zaujímavosťou je, že zinok je dôležitý aj pre našu chuť a čuch. Jeden z enzýmov, ktorý je kľúčový pre správne fungovanie týchto zmyslov, je závislý práve na zinku. Nedostatok tohto minerálu teda môže znížiť vašu chuť i čuch.

Účinky zinku na naše zdravie

Zinok potrebuje pre správne fungovanie každá bunka nášho organizmu. Je potrebný na to, aby nám správne pracoval tráviaci systém, mozog, ale aj pre rozmnožovacie funkcie a správny rast. Ako sme už spomenuli, dostatočný príjem zinku je mimoriadne dôležitý pre naše vlasy, nechty a zdravú pleť. Okrem toho má tento esenciálny prvok podstatnú úlohu pri udržaní správneho fungovania imunitného systému. Poďme sa pozrieť, na čo všetko má zinok pozitívny vplyv.

Podpora správneho fungovania imunity

Zinok pomáha udržiavať správne fungovanie obranyschopnosti nášho organizmu. Navyše zinok znižuje oxidačný stres. Zaujímavosťou je, že užívanie prípravkov s obsahom zinku výrazne znižuje riziko vzniku infekcií predovšetkým u starších ľudí.

Pomoc proti akné

Akné trápi mnoho dospievajúcich, ale i dospelých ľudí. Ide o nepríjemný a bolestivý zápal na pleti, ktorý sa prejavuje vyrážkami. Liečba akné pomocou zinku je veľmi efektívna, pretože sa zmierňuje zápal a tiež sa redukuje množstvo baktérií, ktoré akné a teda aj zápal spôsobujú. Ľudia, ktorých akné trápi, majú zvyčajne nižšie hladiny zinku, preto je vhodné, aby začali užívať prípravky s jeho obsahom. Niekedy sa používa aj lokálna liečba pomocou zinkových mastí.

Zmierňuje zápal

Ako sme už spomenuli, zinok stimuluje náš imunitný systém a pomáha znižovať aj oxidačný stres. Zároveň tiež redukuje hladinu niektorých bielkovín spôsobujúcich zápal v našom tele. Oxidačný stres spôsobuje chronický zápal a je negatívny aj z hľadiska vplyvu na rozvoj viacerých chronických ochorení – napríklad rakoviny, ochorení srdca a iných.

Zlepšuje hojenie rán

Zinok sa veľmi často používa na urýchlenie hojenie popálenín a drobných poranení kože. Využíva sa napríklad aj pri liečbe rán, ktoré sa tvoria na nohách diabetickým pacientom.

Ďalšie účinky zinku:

  • Prevencia cukrovky
  • Pri zníženej plodnosti žien i mužov
  • Pri nespavosti
  • Pri riziku predčasného ukončenia tehotenstva
  • Podpora liečby Alzheimerovej choroby
  • Prevencia rakoviny a kardiovaskulárnych ochorení
  • Pri často sa opakujúcich herpesoch
  • Pri opakovaných vaginálnych mykózach
  • Pri psoriáze

Ako sa prejavuje nedostatok zinku?

Nedostatok zinku v našom tele sa môže prejaviť rôzne a pomerne rýchlo, pretože zásoby tohto prvku v našom tele sú len veľmi nízke.

Najčastejšie sú tieto príznaky:

  • Vypadávanie vlasov
  • Lámavosť nechtov
  • Akné, vyrážky, problematická pleť
  • Suchá pokožka
  • Často sa opakujúce infekcie dýchacích ciest u detí
  • Pomalé hojenie rán
  • Problémy s plodnosťou u mužov i u žien
  • Únava
  • Poruchy rastu a vývoja u detí
  • Nervozita, pocit podráždenosti či dokonca depresia

Výrazný nedostatok zinku je veľmi výnimočný, no môže sa objaviť u ľudí so vzácnymi genetickými mutáciami, u dojčených detí, ktorých matky majú nedostatok zinku, či u ľudí závislých na alkohole.

K ľuďom najčastejšie ohrozeným nedostatkom zinku patria:

  • Pacienti trpiaci Crohnovou chorobou
  • Vegáni a vegetariáni
  • Tehotné a dojčacie ženy
  • Pacienti trpiaci ochoreniami obličiek
  • Ľudia nad 60 rokov
  • Športovci, ľudia so zvýšenou fyzickou záťažou
  • Celiatici

Prírodné zdroje zinku

Ak si chcete zabezpečiť dostatočný príjem zinku, máme pre vás tipy na potraviny, v ktorých sa tento prvok nachádza vo väčších množstvách. Pozrime sa teda, ktoré potraviny sú na zinok bohaté:

  • Morské plody – ustrice, mušle, kraby, homáre, či krevety a iné
  • Niektoré druhy rýb – sardinky, tuniak
  • Hovädzie mäso
  • Hydina
  • Strukoviny – fazuľa, cícer, šošovica
  • Semienka – konopné, tekvicové, sezam, slnečnicové
  • Oriešky – kešu, arašidy, píniové oriešky, mandle
  • Mliečne produkty – mlieko, syry
  • Vajcia
  • Celozrnné obilniny – pšenica, quinoa, ovsené vločky, ryža
  • Tmavá horká čokoláda
  • Huby
  • Kel

zinok potraviny

Ako užívať zinok a aké je dávkovanie

Okrem zinku, ktorý sa prirodzene vyskytuje v niektorých potravinách, môžete tento esenciálny prvok prijímať aj v rôznych výživových doplnkoch. Nájdete ho aj v mastiach určených na hojenie rán, či v rôznych kozmetických produktoch určených na problematickú alebo veľmi suchú pleť. Čo sa týka výživových doplnkov, nájdete ho ako samostatný prípravok, ale aj ako súčasť výživových doplnkov s obsahom iných minerálov a zdraviu prospešných látok.

Zinok je súčasťou výživových doplnkov na podporu zdravia našich očí, obsahujú ho aj prípravky proti vypadávaniu vlasov a lámaniu nechtov, na podporu zdravia prostaty či na podporu imunity, kedy je kombinovaný s vitamínom C. Dostupné sú aj výživové doplnky pre deti s obsahom zinku. Najčastejšie nájdete zinok vo forme tabliet, prípadne šumivých tabliet a okrem klasickej formy zinku si môžete zakúpiť aj prípravky s jeho postupným uvoľňovaním.

Zinok je vždy potrebné užívať podľa odporúčaní výrobcu na danom výživovom doplnku a určite by ste nemali prekročiť denné dávkovanie. Vo všeobecnosti platí, že deti do 10 rokov by mali prijať denne 5 až 10 mg, Dievčatá nad 10 rokov a ženy 12 mg zinku denne, chlapci nad 10 rokov a dospelí muži 15 mg denne, tehotné a dojčiace ženy 15 až 20 mg denne a vegáni by dokonca mali odporúčané dávky zinku zvýšiť až o 50 percent.

Vedľajšie účinky

Nielen nedostatok, ale aj nadbytok zinok v našom tele môže spôsobiť rôzne zdravotné komplikácie. Nadužívanie zinku môže viesť k negatívnym vedľajším účinkom.

Najčastejšie sa spomedzi vedľajších účinkov pri užívaní vysokých dávok zinku objavuje:

  • Nevoľnosť a zvracanie
  • Strata chuti do jedla
  • Hnačka
  • Kŕče v bruchu
  • Bolesti hlavy
  • Znížená obranyschopnosť organizmu
  • Zvýšené hladiny dobrého HDL cholesterolu

Skúsenosti s užívaním zinku

Zaujímalo nás, ako pomohlo užívanie prípravkov s obsahom zinku ľuďom pri ich zdravotných ťažkostiach, a tak sme sa pozreli na to, aké s ním majú skúsenosti. Zvyčajne po zinku siahajú ľudia, ktorých trápi vypadávanie vlasov. No a mnohí z nich potvrdili, že vďaka užívaniu výživových doplnkov so zinkom sa tento problém zmierni a niektorým dokonca vlasy spevneli.

Viacerí zákazníci sa podelili o skúsenosti s užívaním zinku ako prevenciou proti chrípke, alebo len tak všeobecne na posilnenie imunity. No a v skúsenostiach uvádzajú, že sa im infekčné ochorenia vďaka užívaniu zinku vyhli. Iní popisujú aj zlepšenie stavu zraku či kvality a pevnosti nechtov.

Záverečné zhrnutie

V článku sme sa pozreli na to, prečo je pre naše telo a jeho správne fungovanie dôležitý zinok. Tento stopový prvok si náš organizmus nedokáže sám vyrobiť, a tak ho musíme prijímať v strave. V prípade, že je príjem zinku zo stravy nedostatočný, naše telo nám o tom dá vedieť rôznymi príznakmi. K najčastejším príznakom nedostatku zinku patrí vypadávanie vlasov, lámanie nechtov a problematická pokožka.

Po zinku a prípravkoch s jeho obsahom môžete siahnuť aj vtedy, ak chcete podporiť zdravie svojich očí, zlepšiť plodnosť či podporiť obranyschopnosť organizmu. Zinok nájdete najčastejšie vo forme tabliet, prípadne šumivých tabliet. Veľmi obľúbená je aj zinková masť, ktorá sa používa na hojenie drobných rán či na akné alebo herpes.

Odporúčané produkty