Zoznámte sa so zelenou kávou: Naozaj pomáha chudnúť?

Zelená káva pochádza z tej istej rastliny ako klasická, obľúbená čierna káva. Sú to plody kávovníka, krovitej rastliny, pestovanej prevažne v tropických a subtropických oblastiach. Svetlozelené kávové zrná sa nachádzajú vo vnútri kôstkovice, ktorá má po dozretí červeno-hnedú, alebo fialovú farbu.

zelená káva

Káva ako nápoj bola objavená okolo roku 1100 v oblasti arabských krajín – pobrežia Červeného mora. Vtedy bolo pitie zelenej kávy bežné, zrná sa nepražili ako dnes a káva sa skôr podobala na zelený čaj. V oblastiach, kde bola objavená, je zelená káva stále veľmi obľúbená.

Čierna káva vzniká vysušením a následným pražením zelených kávových zŕn. Je to proces, ktorý trvá 10-18 minút. Dnes sa na to používajú pražiace stroje. Majú tvar otáčajúcich sa bubnov s oceľovým doštičkami vo vnútri, vďaka ktorým na zrná pôsobia tri tepelné zdroje. Po opražení sa zrná chladia a balia do ochranných obalov, aby sa predišlo zvetrávaniu.

zelená káva pestovanie

Takto získava káva charakteristickú farbu, lahodnú chuť a vôňu, na ktorú sme zvyknutí. Procesom tepelnej úpravy sa však strácajú niektoré zdraviu prospešné látky, preto sa zelená káva stáva čoraz vyhľadávanejšou.

Zloženie a účinky zelenej kávy

Kyselina chlorogénová

Najdôležitejšou látkou, ktorá sa pražením kávy vytráca, je kyselina chlorogénová. Táto kyselina je zodpovedná za účinky, kvôli ktorým sa mnohí rozhodli vymeniť čiernu kávu za zelenú.

Je to silný antioxidant, čo znamená, že pomáha vyplaviť z tela toxíny a chrániť ho pred voľnými radikálmi. Zlepšuje imunitný systém a pri pravidelnej konzumácii funguje ako prevencia aterosklerózy, cukrovky typu II a väčšiny nádorových ochorení. Pôsobí protizápalovo, môže teda pomôcť pri liečbe bakteriálnych infekcii.

Najčastejším dôvodom, prečo ľudia siahnu po zelenej káve, nie je detoxikácia organizmu. Je to hlavne pomoc pri redukcii hmotnosti. Kyselina chlorogénová preukázateľne pomáha schudnúť.

Jej účinkami sa zaoberalo viacero štúdii, ktoré dokázali, že pri jej konzumácii telo dokáže spaľovať tuk rýchlejšie aj pri nezmenenom kalorickom príjme. Osoba, ktorá zaradí do životosprávy pitie zelenej kávy, teda schudne rýchlejšie, ako niekto, kto ju nepije.

zelená káva účinky

Nemožno ju však považovať za „zázračný liek na chudnutie“. Ani pravidelná, každodenná konzumácia zelenej kávy nenahradí dostatok pohybu a zdravé stravovanie. Môže však vašu snahu zbaviť sa prebytočných kíl značne urýchliť tým, že podporí spaľovanie cukrov a tukov.

Taktiež obmedzuje chuť do jedla, pomáha navodiť pocit sýtosti a optimalizovať hladinu cukru v krvi. Redukuje vstrebávanie sacharidov v tráviacom ústrojenstve, znižuje hladinu lipoproteínu s nízkou hustotou („zlého cholesterolu“) v krvi. Dá sa povedať, že eliminuje všetky možné riziká, súvisiace s obezitou. Zelená káva je výborným doplnkom nie len pre tých, ktorí trpia nadváhou a obezitou, ale aj pre diabetikov.

Pravidelný príjem zelenej kávy v kombinácii ako doplnku k zdravému životnému štýlu by mal teda viesť k celkovému zlepšeniu zdravia, imunity, zvýšeniu energie a zníženiu hmotnosti a BMI (Body Mass Index – index telesnej hmotnosti, jeho výpočet odhaľuje riziko obezity).

Kofeín

Pitie kávy je pre mnohých každodenným rituálom. Ráno vás príjemne naladí a povzbudí, po obede dodá energiu, pomôže zregenerovať myseľ a načerpať nové sily. Za povzbudzujúce účinky čiernej aj zelenej kávy je zodpovedný kofeín. Pražená, či nepražená káva – v obsahu kofeínu sú len minimálne rozdiely. Jedna šálka (150 mg) kávy obsahuje cca 85 mg kofeínu.

Kofeín stimuluje centrálnu nervovú sústavu tak, že udržuje organizmus v stave aktivity (bdelosti), zvyšuje výkonnosť a odďaľuje nástup únavy. Tlmí aj migrénu a bolesť hlavy, preto sa používa ako prísada do analgetík.

Po požití sa vstrebáva 30 – 45 minút a v tele ostáva približne štyri hodiny. V tomto čase by ste mali cítiť jeho povzbudzujúce účinky – zbystrenie mysle a zlepšenie telesnej koordinácie.

Pri zvýšenej konzumácii môže kofeín naopak zhoršiť sústredenie a schopnosť ovládať jemnú motoriku, preto to s množstvom kávy netreba preháňať. 2000 mg kofeínu denne spôsobuje triašku, nespavosť, búšenie srdca a zrýchlené dýchanie.

Aj keď sú kofeínové nápoje v povedomí ľudstva známe tým, že zvyšujú krvný tlak, priamy účinok kofeínu v tejto sfére nebol preukázaný. Melanoidiny v zelenej káve, v kombinácii s ostatnými zložkami pomáhajú krvný tlak udržiavať na tej správnej úrovni.

Zelená káva na chudnutie

Existujú názory, že kofeín je tiež vhodná podporná látka na spaľovanie tukov. S kyselinou chlorogénovou sa vzájomne dopĺňajú – spoločne potláčajú chuť do jedla. Kofeín stimuluje termogenézu – spôsob, akým telo vytvára teplo s využitím energie z potravín, tak prispieva k spaľovaniu prijatých kalórií.

Ďalšie výhody zelenej kávy:

  • prevencia stukovatenia pečene
  • znižuje riziko cirhózy pečene
  • zmenšovanie obličkových kameňov
  • ovplyvňuje nadmernú tvorbu tukov a glukózy
  • stimuluje tvorbu inzulínu
  • zlepšenie krvného obehu
  • hydratácia pleti
  • zlepšenie kvality vlasov

Dávkovanie a príprava

Ak ste si zaobstarali celé zrná zelenej kávy, bude potrebné ich pred prípravou nápoja pomlieť, alebo rozdrviť v mažiari. Myslite na to, že nepražené zrná sú tvrdšie a pružnejšie, ako pražené. Aby ste predišli poškodeniu mlynčeka, odporúčame vám kávu pred zomletím namočiť do vlažnej vody na pol hodinu až hodinu, aby trošku zmäkli.

zelená káva príprava

Nápoj z mletej zelenej kávy sa pripravuje podobne, ako klasická turecká káva. Dve lyžičky prášku zalejeme 150 – 300 ml horúcej vody. Po piatich minútach môžete scediť, alebo vypiť ako „turka“.

Jemne horkastou chuťou a vôňou pripomína zelený čaj. Nie každému táto chuť vyhovuje, preto sa zvykne dopĺňať príchuťami, napríklad škoricou či kokosom, prípadne si ju môžete dosladiť vaším obľúbeným sladidlom.

Ak vám nápoj zo zelenej kávy aj tak nechutí, môžete si ju zaobstarať vo forme výživového doplnku. Na trhu sú dostupné kapsule zelenej kávy alebo tabletky. Ich výhodou je jednoduché užívanie bez nutnosti akejkoľvek prípravy a pitia.

Pri výbere výživového doplnku však dbajte na kvalitu zloženia. Najkvalitnejšie doplnky by nemali obsahovať žiadne zbytočné prímesy. Kupujte ich len od overených výrobcov, prípadne si prečítajte recenzie od existujúcich zákazníkov.

Obsah kyseliny chlorogénovej v kvalitných doplnkoch zo zelenej kávy by mal byť minimálne 45%, môže byť aj vyšší. Produkty s vysokým podielom kyseliny chlorogénovej bývajú označené ako Svetol alebo GCA.

Pri užívaní zelenej kávy v akejkoľvek forme dbajte na dodržiavanie pitného režimu. Odporúčame vám vypiť asi 2 litre čistej vody denne. Podporíte tak jej účinok a výsledky sa dostavia o niečo skôr.

Odporúčaná denná dávka zelenej kávy nie je presne stanovená, vzhľadom na rôzny obsah účinných látok vo výživových doplnkoch. Riaďte sa príbalovými letákmi. Nápoj pite ako bežnú kávu – podľa chuti a potreby.

Zelená káva nie je vhodným doplnkom pre každého. Z dôvodu obsahu kofeínu sa zelená káva neodporúča deťom, tehotným a dojčiacim ženám. Opatrní by mali byť aj seniori a osoby citlivé na kofeín.

Skladovanie

Pri správnom skladovaní vydrží zelená káva aj niekoľko rokov. Po 6 až 12 mesiacoch však vzniká riziko straty kyseliny chlorogénovej – potom je kávu vhodné opražiť a použiť na espresso. Preto je lepšie ju nenakupovať vo veľkom množstve.

Na skladovanie kávy sa používajú vrecia z prírodných materiálov, pretože zrná potrebujú dýchať. Pri dlhšej úschove je dobré ju prehrabať, aby sa vzduch dostal ku každému zrnku. Chráňte ju pred priamým slnečným žiarením a udržujte v primeranej vlhkosti (40-60%). V nádobe, ktorá neprepúšťa vzduch, vydrží káva jeden mesiac.

Záver

Zelená káva má podobné povzbudivé účinky ako klasická čierna. Jej pozitívne účinky na organizmus sú dokázané, no ak ste sa rozhodli užívať ju na chudnutie, bez zmeny životosprávy budete na výsledky čakať márne.